28 januari 2009

Mera grodor också

När jag tänker på att folk äter grodor ser jag framför mig någon enstaka fransos eller fransyska som på fredagskvällen tar fram ett glas vin och gnager på ett tort grodlår. Ungefär så. Men ack så fel jag hade.

Enligt David Bickford vid National University i Singapore (som citeras i senaste numret av tidskriften New Scientist) håller vissa arter av grodor på att ätas till utrotning. Frankrike importerar till 4 000 ton grodor - varje år. Störst exportör är Indonesien som exporterar 5 000 ton grodor - varje år.

Bickford har räknat ut att det dödas upp mot en miljard grodor varje år runt om i världen. Alltså tusen miljoner grodor.
Herregud.

2 kommentarer:

  1. Peter, varför skriver du "mera grodor" i rubriken istället för "flera grodor"? Jag tror inte det är något medvetet från dig, men "mera" indikerar såvitt jag vet mängden utan att individualisera, "flera" är att räkna varje individ...
    Just a thought, med tanke på vad det djurrättsliga budskapet står för.

    SvaraRadera
  2. Att jag använde rubriken "Mera grodor också" beror på att inlägget före hade rubriken "Mera kött", och när jag skrev om grodorna ville jag anknyta till det tidigare inlägget.

    Det är förklaringen, men du har helt rätt i att jag borde använt fler eller flera.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.