12 maj 2015

Kreativt kampanjande för hemlösa djur

"Kreativt kampanjande för hemlösa djur." 
Det görs många kreativa kampanjer för att få hemlösa djur att hitta nya hem - för ibland räcker uppenbarligen inte det faktum att det finns ett djur som behöver ett hem. Vi har tidigare skrivit om andra kampanjer samma tema (exempelvis här, här, här, här och här) men sprang över två till igår och idag.

Först var det Ottawa Humane Society som gick ihop med en fotograf (Rohit Saxena) och en lokal Star Wars-förening (501st Capital City Garrison) och producerade dessa fantastiska bilder:




Fler bilder finns på www.flickr.com/photos/rohit_saxena/sets/72157652261956795.

Den andra kampanjen var lite mer komplex, men grundar sig i något enkelt - att de som skaffar sig en ny familjemedlem ofta snart känner att det var menat att vara så, att de funnit det som saknades i livet. I denna kampanj gjord av reklambyrån Oglivy tillsammans med organisationen Battersea Cat and Dog delades flygblad försedda med ett chip ut och när chipet passerade en reklampelare så följde hunden efter. Lite som att det var tänkt att just de skulle adoptera just den hunden. Rätt coolt va?


Tänk om något liknande skulle göras med en korv, att ett djur följer efter den som äter den chipmärkta korven... hm.

Apropå reklam och PR, gillar också det senaste från Svenska Freds och Amnesty:



Jag var tvungen att känna efter om reporna var på riktigt. Vilket de var. Det gjorde lite extra ont.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.