6 mars 2015

Att fira fria elefanter

"Att fira fria elefanter."
Har skrivit om vikten av att fira framgångar via fler olika tillfällen här i bloggen genom åren. Positiva saker resulterar i fler positiva saker, det är jag helt övertygad om. Människor gillar att vara en del av något framgångsrikt, det är inte hur många människor som helst som orkar stånga huvudet blodigt ett helt liv.

Tänkte på detta igår när nyheten om att den amerikanska cirkusen Ringling Bros. slutar med elefanter kom. Eller så underskattade jag symboliken i detta beslut för den amerikanska djurrätts- och djurskyddsrörelsen? För det har varit ett firande och hurrande av sällan skådat slag, vilket var väldigt inspirerande att ta del av härifrån Sverige.

Kändisar hurrade och serierutor ritades:



Längst i firandet gick nog organisationen HSUS som i sin blogg kallade beslutet för ett "Berlin Wall Moment for Animal Protection" och skrev:
"And now, just like that, the company announces it will cease, by 2018, its use of elephants in circuses. Get the confetti and streamers. Grab the kids and the dog. Put on the party hat. Head over to the parade. Jump on what remains of the fallen wall and raise your arms."

Vem blir inte inspirerad av att åstadkomma ännu mer bra saker efter det där?! Så bra där USA. Både för ett bra beslut och för att fira framgångar så som de ska firas!

PS. Jag vet att elefanterna inte "blir fria". Men utifrån förutsättningarna får det nog ändå ses som det bästa alternativet.

3 kommentarer:

  1. Ja, man måste fira emellanåt, både små och stora framgångar, annars orkar man inte. Även om det fortfarande finns mycket kvar att göra.

    SvaraRadera
  2. Elefanterna ut, men kamelerna in... Dvs ingen vinst, utan ett nollsummespel för djurriket. Cirkusen har inte lärt sig något, utan böjer sig bara för en stark opinion. Det är kanske värt att läsa om nyheten från någon annan än en organisation som försöker kamma in donationspengar för "ännu en seger". Ringling brothers har fortfarande en massa akter baserade på djur, och protesterna mot elefanternas deltagande har tyvärr skett på ett speciesistiskt sätt, genom att protesterna just skett mot elefanternas, inte alla djurs, deltagande.

    https://veganplace.wordpress.com/2015/03/06/elephant-acts/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är där jag inte håller med. Om USA:s största cirkus böjer sig för en stark opinion så tycker jag det är en bra sak och jag har svårt att se hur det inte skulle leda till fler bra saker. Ditt resonemang verkar bygga på att ringa på vattnet inte finns. Det är möjligt att jag är naiv, men mitt mantra här i bloggen är just att bra saker leder till fler bra saker. och då blir det inget nollsummespel för djurriket på långt sikt.

      Och om de inte tar in fler djur så blir det inget nollsummespel heller om vi ser till elefanterna som individer. Då går det att se om att vi räddade några fängslande men inte lyckades rädda alla.

      Det är lite detta jag menar med att stånga sig blodig ett helt liv. Om vi inte kan fira något som är 100% fritt från speciesism eller som är 100% bra för alla så tror jag inte vi kommer att få fira så mycket. Och med fira menar jag inte att fira för firandets skull, utan som bränsle för vad jag tror att alla rörelser och dess engagerade behöver.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.