26 januari 2009

På upptäcksfärd i mataffären

För ett tag sedan gick jag en ledarskapsutbildning där vi skulle börja kursen med att berätta om något udda intresse hos en själv. Och jag kom såklart inte på någonting. Snart var det min tur - och jag drog till med att jag tycker att det är roligt att leta nya produkter i mataffärer... (känner mig fortfarande lite tveksam till vilken bild kursdeltagarna fick av mig, och av veganer, i och med detta).

Men det är faktiskt jätteroligt! Det kan omöjligen vara lika kul att ha en hel djurförtryckade affär att välja på som det är att smyga runt på jakt efter någon ny djurvänlig vegoprodukt man inte har sett förrut. (Och det är bland annat därför jag tycker att Goodstore nästan är lite fusk, nuförtiden finns ju allt på samma ställe, där är för lätt!) För några år sedan åkte jag runt i Danderyd och letade efter en vegansk glassås som enligt uppgift skulle finnas där - och som enligt uppgift skulle vara helt fantastiskt god. Jag hittade den aldrig, men det var en väldigt kul att leta efter den.

Visst, det kan bli dyrare än annars när man är ute och jagar spännande vegoprodukter (kanske dyrare, men absolut inte dumt!) och särskilt halvfabrikaten springer lätt iväg i pris. Men vegomat är också väldigt billigt (tänk baljväxter, grönsaker osv.), så förhoppningsvis finns det utrymme kvar för att shoppa loss på något du aldrig provat tidigare. Utforska den där mjölkfria hyllan som finns nästan överallt (mer eller mindre väl dold) eller ge dig in i den asiatiska avdelningen och prova något du inte riktigt förstår vad det är förrän efteråt (hittar du en rödaktig tofu i en glasburk fylld med någon rödaktig vätska - leta vidare...). Eller stå och spana på smågodislådorna en stund och se om det finns något "utan döda djur i" (som sexåringen brukar säga) som du missade förra gången du stod och spanade på smågodislådorna.

Det är jätteroligt, jag lovar. Som idag, när vi fördrev lite tid i Globen City och gick för att handla. Och sprang på en ny yoghurtförpackning som vi aldrig sett tidigare (så stor!). Och ett trepack av Oatlys chokladmjölk. Med sugrör. Som vi heller aldrig sett förrut. Vilken grej! Jättekul tyckte vi, ännu en dag med något nytt! (Och på lunchen bjöd kollegan Lise-Lott på ny vegofalukorv, väldigt god. Men den var från Goodstore, så det räknas inte.)

4 kommentarer:

  1. Coolt! soygurt på riktig yoghurtförpackning! den förra var ju så jävla jobbig, för det blev alltid så mkt kvar i den!

    har inte hittat den förpackningen i malmö än, men jag kanske borde jobba på mina varuletnings-skills! :)

    SvaraRadera
  2. Att jaga nya produkter är onekligen en hobby för mig. Ögonen glider runt bland butikshyllorna i jakt efter en ny vara. Kan aldrig gå förbi en hylla utan att ögonen "söker av". Jag blir lika lycklig över en tärning med buljong som en ny hamburgerdressing. Jag rapporterar mina fynd till allt och alla i tid och otid. Vissa fynd uppfattas som obetydliga andra dyker upp på www.vegangoteborg.se

    SvaraRadera
  3. Puh, skönt att jag inte är onormal!

    SvaraRadera
  4. Jag med blir helt overlycklig nar jag hittar en ny Veganvara i butiken. Det ar lycka det ;)

    Jag befinner mig i Bolivia och har ar sojamjolken billigare an den vanliga mjolken! Halva priset. Det ar iofs inte sa konstig da man odlar mycket soja har... men inte har sa manga mjolkkor. Dock sa har dom socker i all sojamjolk :(

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.