8 december 2014

En uppsamling

"En uppsamling."
Har inte hunnit med bloggen så mycket på sistone (vilken chock tänker ni säkert), så här kommer en uppsamling av några saker som jag läst och noterat på sistone.

Först ut är Håkan Nilsson, ordförande för LRF Jämtland, som förvisso slänger sig med lite fåniga formuleringar men som ändå har en bra poäng tycker jag: "De som föredrar en vegetarisk kost är faktiskt också våra kunder". Precis vad jag alltid har sagt. Även om hela världen äter vegetariskt måste någon fortfarande producera maten.

Det finns ingen anledning att vara så kategoriskt som Land Lantbruks Kerstin Davidsson som i en ledare i samma tidning kallar kritik mot djurhållning för "mat-hatet". Fånigt. Jag vet nog inga som är lika fixerade vid att prata mat som veganer är. Det är vissa former av produktion som kritiken riktar sig mig, inte mat i sig. Fånigt som sagt.

För att helt byta ämne till två aktuella kvinnor så noterade jag detta i en artikel om Sofia Hellqvist: "Drömmen var att arbeta med utsatta barn och som 16-åring blev hon både djurrättskämpe och vegetarian". Och detta i en artikel om Anna Kinberg Batra: "Hon samlade in namnunderskrifter mot plågsamma djurförsök".

I en annan artikel om vegantrenden i Storbritannien (väldigt intressant och läsvärd för övrigt) noterade jag ordet "mega trend". Det här med att äta veganskt (eller "mat-hat" som Kerstin Davidsson skulle kalla det) har alltså gått från en trend till en megatrend.

Och apropå detta med att fler väljer vego så verkar det gälla även den svenska julen. För att citera en artikel från Dagens Nyheter:
"En grön trend håller på att växa fram. Sju av tio personer säger att de kommer att äta mindre kött den här julen än tidigare och varannan kan tänka sig att byta ut vissa maträtter till vegetariska alternativ.
– Även icke-vegetarianer börjar snegla på vegetariska rätter och det är något nytt, säger Marie Söderqvist."
Marie Söderqvist kommer från Livsmedelsföretagen som har tagit fram den undersökning som siffrorna baseras på.

1 kommentar:

  1. Hej.
    Det är väldigt sällan jag någonsin läser en blogg men om det är någon jag skall läsa så är det din.
    Citatet från Dagens Nyheter är oerhört positivt och hade ingen aning om att vi kommit så långt fram i människans utveckling att folk äntligen börjar tänka i nya banor.
    Mycket, mycket glädjande och roligt att få veta.
    Med önskan om en God Jul till er.
    A. Lorien

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.