12 januari 2015

Arla ger sig in i tofubranschen

 "Arla ger sig in i tofubranschen."
 Jag kan tänka mig att dagens nyhet om att Arla ger sig in i tofubranschen väcker två reaktioner.

Reaktion 1: "Så jäkla bra! När Arla känner av att tofuätarna, lakto-vegetarianerna och äter-vegetariskt-ofta-men-inte-alltid-ätarna börjar bli så många att de själva vill konkurrera om deras pengar har den vegetariska trenden nått väldigt långt. Att ett mjölkföretag fram alternativ till kött är det bästa beviset på att köttfria alternativ är här för att stanna!"

Reaktion 2: "Så jäkla dåligt! Det finns redan helt utmärkt vegansk tofu, alltid utan mjölkprodukter och det lidande som detta medför. Och nu ska alltså Arla börja peta i den mathyllan och tillverka en mjölkbaserad produkt som bergis kommer att konkurrera ut tofun från min lokala ICA-affär. Och det är ju knappast köttätarna de vill nå utan de som redan idag väljer tofu istället för kött. Gah!"

Jag som för det mesta ser glaset som halvfullt försöker få hjärnan att anamma reaktion 1. Men hjärtat säger reaktion 2.

PS. Sedan kommer förstås inte produkten att heta tofu skulle jag tro. Tofa kanske? Annars hoppas jag det finns en tofutillverkare som vill göra en "LRF Mjölk".

3 kommentarer:

  1. Oavsett vad man tycker så går det inte att förhindra utveckling. Men jag tänker att själva poängen för många som äter tofu, är väl att den inte kommer från djurriket, så jag förstår inte varför man skulle välja Arlas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men inte alla som väljer tofu gör det för att det är mjölken de vill välja bort utan främst köttet skulle jag gissa. Ur det perspektivet skulle de rimligen lika gärna kunna ta Arlas produkt, vilket ju inte vore önskvärt för den som tycker att det finns problem för korna inom mjölkproduktionen.

      Radera
  2. "It's like tofu - but made by harming and killing cows and stealing their babies"

    Varsågod Arla, den sloganen får ni gratis!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.