9 november 2015

Den svenska flexitarianen tar över

"Den svenska flexitarianen tar över."
Det kom en ny opinionsundersökning om hur många som väljer vego igår. "Var tredje svensk väljer vegetariskt" skrev Axfood, baserat på att 36 procent av svenskarna äter vegetariskt en eller flera gånger i veckan. Detta samtidigt som Willys och Hemköp har sett en ökning i försäljningen av kyld vegetarisk mat med 116 procent det senaste året.

Positiva siffror!

Men vi ser antagligen samma tendens i Sverige som sågs i Storbritannien för några år sedan; att försäljningen av vegomat ökar men inte antalet som kallar sig vegetarianer. För enligt Axfoods undersökning är det 5 procent totalt som är vegetarianer, en anmärkningsvärt låg siffra till och med.

Så det verkar vara som brittiska BBC skrev för tre år sedan: "this boom in meat-free products is no longer being driven solely by vegetarians". Det är flexitarianerna som ökar - de som äter vego men inte alltid och som inte kallar sig vegetarianer eller veganer (om det nu är ett ord som finns på riktigt, jag är lite tveksam där). SVT Nyheter valde också rubriken "Var tredje svensk är flexitarian" på sin nyhet om opinionsundersökningen.


Positivt - men inte helt fantastiskt positivt. För om målet är att skapa ett samhälle som inte förtrycker djur så är det ju önskvärt att inte äta dem varje dag, inte bara ibland. Men varje resa börjar ju med ett steg, som en brukar säga och jag tycker det är rimligt att ha en glaset-är-halvfullt-inställning här.

PS. Siffran 5 procent vegetarianer kan ju dock diskuteras. Axfoods undersökning genomfördes av TSN-Sifos webbpanel och torde vara mindre tillförlitlig än den Demoskopundersökning Djurens Rätt beställde för ett tag sedan som visade att 10 procent valde vego. Enligt en undersökning från branschorganisationen Livsmedelsföretagen nyligen så var det 10 procent som "följer, eller försöker att följa" en vegetarisk diet.

1 kommentar:

  1. Dags för djurens rätt att skruva upp djurrättsbudskapet ett snäpp. De som redan hakat på "köttfri måndag" är vid det här laget en jättestor grupp. Hur få dom att ta nästa steg. Och nästa och...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.