31 oktober 2012

The Ghosts In Our Machine

"The Ghosts In Our Machine."
Djurrättsrörelsens egen.Nils-Petter Sundgren, Christoffer från bloggen Rörelse för djurrätt, har spanat in en ny film som verkar väldigt spännande - The Ghosts In Our Machine. Jag lånar helt enkelt hans ord:
"Under början av nästa år, 2013, kommer dokumentären "The Ghosts In Our Machine" börja visas, enligt den officiella hemsidan. I filmen får vi följa fotografen Jo-Anne McArthur och den är regisserad av Liz Marshall.

Jo-Anne McArthurs foton går att finna på "We Animals" sida, vilken är att rekommendera!

Nedan kan du se en demo samt två trailers från "The Ghosts In Our Machine".



28 oktober 2012

Söndagens radiotips

"Söndagens radiotips." 
Dagens radiotips: Filosofiska rummet, söndag kl. 17.03 i P1:
"Vi lever medvetet eller omedvetet i föreställningen – eller förvillelsen? – att vi är mer värda än andra levande varelser.

Denna antropocentrism, denna människans tendens att sätta sig själv i centrum: Är den alls berättigad? Att mena att just människolivet är heligt och okränkbart blir ju på bekostnad av de andra djuren. Hur bör vi leva och förhålla oss till övrigt liv på jorden?

Dessa frågor dryftar Ann Heberlein, etikforskare och författare, Mathias Osvath, som jämför kognitiva mekanismer mellan olika djurarter och Helena Pedersen, som bedriver kritiska djurstudier."

Make It Possible

"Make It Possible"
Ny film från Animals Australia. Mer info på www.makeitpossible.com

27 oktober 2012

Bra gjort Apollo!

"Bra gjort Apollo!"
Den 22 oktober lade vi upp ett blogginlägg om att Apollo puffade för tjurfäktning i sin katalog om Mexiko. Idag, den 27 oktober, kan vi konstatera att så inte längre kommer att vara fallet.

Det bästa av allt är att det var något vi gjorde gemensamt!

Tipset kom från Sofia. Namninsamlingen som skapades gjordes av Johan. Och Carolina var en av dem som kontakta Apollo, och vidarebefodrade deras svar, där en represenant från Apollo skriver att: "tjurfäktning tillhör faktiskt den Mexikanska kulturen men är inte lika grym som den spanska varianten. Då vi förstår och har full respekt för att detta upprör har vi valt att ta bort tipset ur Destination Insider."

Så bra gjort Sofia, Johan, Carolina och alla andra som skrivit! Och bra gjort Apollo, fint att ni lyssnar!

Förhoppningsvis leder detta till färre besök på tjurfäktningsarenor i Mexiko och förhoppningsvis kan vi i framtiden skriva om tjurfäktning endast i historieböcker och inte i reseguider.

En bekräftad djurparksmyt

"En bekräftad djurparksmyt."
Sällan har väl djurparker diskuterats så mycket som just nu. En av de saker som det har diskuterats kan det vara läge att definitivt konstatera, en gång för alla. Nämligen att djurparker dödar/avlivar djur som inte längre behövs/får plats.

Detta är inget nytt. Kolmårdens djurchef intervjuades i Djurens Rätts juniortidning för ett par år sedan, och sa där att det inte var något att hymla om att djurparker avlivar/dödar djur. I en artikel i Expressen häromveckan fastslogs det återigen:
"Alla veterinärer och ansvariga för djurparkerna som Expressen pratar med betonar att lagen tillåter avlivning av friska djur och att det är något som sker regelbundet på djurparkerna. "
Tomas Frisk, ord­förande i Svenska djurparks­föreningen och chef för zoologiska avdelningen på Skansen konstaterar att "är det fullt så är det fullt" och att djurparkernas "skyldighet är att arbeta med artbevarande, inte individbevarande". En representant från Skånes djurpark säger att tre stycken björnungar avlivades så sent som i våras.

Så diskussionen om detta förekommer eller inte kan vi avsluta.

Däremot går det förstås att diskutera det etiska i det hela. Som nämns i artikeln är dödligheten hos unga djur i det vilda inte precis noll den heller. Å andra sidan har vi plockat djuret på djurparken ut ur naturen och placerat det i vår vård/våld. Det är svårt att argumentera för något som är naturligt på ett område (dödlighet) samtidigt som vi bortser från vad som är naturligt på ett annat (att röra sig över stora ytor, möjlighet att utföra arttypiska beteenden).

Det kanske bästa argumentet levereras av Robert ter Horst, enhetschef på veterinär- och djurskyddsenheten vid länsstyrelsen i Västra Götaland.
"[...] ja, lagstiftningen tillåter det. När du äter en bit kött på din tallrik så kommer det från ett friskt djur, tillägger han."
Varför skulle det inte vara ok att döda ett friskt djur på en djurpark, där vi dödar tusentals gånger fler friska djur inom livsmedelsindustrin? Det är en bra fråga. Förvisso, att döda ett djur för att bli en köttbit kan sägas ha ett syfte (att bli en köttbit, som ger näring). I det sammanhanget är det svårt att hitta ett syfte för att döda ett djur på en djurpark - mer än att ge plats för ett annat, eller att djurparken har blivit full. Å andra sidan fyller näringen från en köttbiten en lika viktig roll i vår mänskliga existens som ett djur på en djurpark - med andra ord ingen alls. Samma näring går att få i sig utan att äta ett djur.

Så, djur dödas på djurparker. Och det är svårt att hitta hållbara argument för varför detta skulle vara ok. Liksom det är att hitta argument för att köttbiten på tallriken skulle vara mer acceptabel än en avlivad björnunge på Skånes djurpark.

24 oktober 2012

Skriv till Apollo om tjurfäktning

"Skriv till Apollo om tjurfäktning."
Häromdagen skrev vi här i bloggen om Apollo och deras puffande för tjurfäktning. En engagerad person vid namn Johan drog igång en namninsamling mot Apollos marknadsföring av tjurfäktning - namninsamlingen finns på www.namninsamling.com/Apollo. Skriv gärna på!

Hur mår vi på slakterier?

"Hur mår vi på slakterier?" 
Ett forskningsprojekt vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, har idag fått uppmärksamhet i media:
"Kött som livsmedel blir alltmer populärt. Konsumtionen i Sverige har länge stigit och är idag mycket hög. Vi är således många som äter upp allt det där köttet, men väldigt få av oss kommer i direkt kontakt med djuren och med slakten. Hur mår djuren alldeles stunden innan slakt och hur mår slaktaren?"
Projektet är genomfört av en tvärvetenskaplig forskargrupp med bland annat veterinärer och etikforskare. Sofia Wiberg, forskare på SLU, har skrivit avhandlingen Slaughter – Not Only About Animals som rapporteringen bygger på. Mer finns också på www.slu.se.

Om vi bortser från djuren en liten stund, så är villkoren för de som jobbar på slakterier ett intressant ämne. I boken Every Twelve Seconds ges en inte precis munter bild av förhållandena för de som jobbar på ett storskaligt amerikansk slakteri. Melanie Joy (som var i Sverige för ett tag sedan) argumenterar för att vår djurkonsumtion inte bara utsätter djur för dåliga saker utan även de som arbetar med att omvandla djur till mat. En omvandlingsprocess många inte vill vara en del av - men var slutresultat man ändå konsumerar. Är lite osäker på om det har skrivits om detta utifrån svenska förhållanden tidigare - rätt säker på att det inte har gjorts.

Också intressant att läsa att forskarna nekades tillträde till 12 av 16 slakterier. Är det något de inte vill att vi ska se?

PS. Mer radio som har med djur att göra.

22 oktober 2012

Apollo och fjurfäktning

"Apollo tipsar om tjurfäktning. Inte helt fräscht." 
Fick via Facebook ett tips om Apollos onlinebroschyr om Mexiko, där man tipsar om något så 2012-fräscht som tjurfäktning.

Det pågår idag en massa intressanta diskussioner om vårt förhållande till andra djur, och hur vi bör leva djurvänligt. Något som inte diskuteras särskilt mycket är tjurfäktning - därför att det inte finns så mycket att diskutera om en förlegad tradition som det är dags att förpassa till historien, på samma sätt som vi har gjort med häxbränningar, människooffer och åderlåtning. Bra Apollo att ni visar framfötterna när det kommer till medveten turism (not)!


För den som inte tröttnat på att läsa om djurparker

"För den som inte tröttnat på att läsa om djurparker."
Två läsvärda saker från helgen. Först Hans Wessblad, fil dr i turismvetenskap på Linnéuniversitetet, som verkligen sätter huvudet på spiken i Barometern:
"Hans Wessblad menar att Ölands djurpark är en så stor magnet för dem som funderar att åka till Öland. Händelserna de senaste veckorna kan få dem att välja bort djurparken och därmed välja bort Öland.
Djurparken är stängd över vintern, och till våren kanske folk har glömt det här?
– Jo, det stämmer. Men jag hoppas faktiskt inte det. Djurparker är en förlegad attraktion från det koloniala arvet, när vi åkte ut i världen och plockade hem exotiska djur och människor för oss att beskåda.
Han menar att djurparkerna, med undantag från exempelvis Kolmården, är mer intresserade av att ha något att visa upp, än att djuren har gott om plats och möjlighet att leva ett någorlunda normalt liv.
– Jag hoppas att djurskyddsbestämmelse i framtiden gör det omöjligt att hålla djur i förhållanden som på Ölands djurpark. Och jag tror faktiskt att de kommer att försvinna inom några år."
Sedan Lennart Kuick i DN Kultur som skriver om djurparkernas långa och blodiga historia.
"Nutida undersökningar visar att djur satta i bur av åskådarna förknippas med ord som tråkiga, dumma, fula och grymma. Medan samma djur i bättre anläggningar som mer återskapar djurens ursprungsmiljö får åskådarna mycket mer positiva.

Dagens zoon sägs bygga på fyra hörnpelare; Artbevarande avkoppling, forskning och utbildning. Kritikerna menar att bara underhållningsdetaljen fungerar. Det är en myt att djur som förökar sig i fångenskap trivs. De måste också själva klara av att ta hand om sina avkommor. Så mängden rapporter av flaskuppfödda djurbarn är snarast bevis på att det inte fungerar.

Nästa myt är att dagens djurparker bevarar för framtiden. Bara en handfull djurarter har räddats av djurparkerna som visenten och av dem några mest av en slump.

Det finns 10.000-tals ryggradsdjur, under de senaste 400 åren har mer än hundratals arter redan utrotas. Flera tusen är utrotningshotade. De mest optimistiska beräkningar som förutsätter att alla jordens professionellt skötta djurparker avsatte hälften av alla sina resurser till räddningsaktioner kan under gynnsamma förhållanden hålla 800 arter vid liv i tillräckligt stort antal. Ett normalstort zoo håller kanske 50 arter.

De få djur som människor i allmänhet vet är hotade som pandan och gorillan är alltså bara toppen av ett isberg. En katastrof som aldrig går att möta med djurparker. De arter som räddas där kommer att vara de som är viktiga för parkerna. Vem vill rädda spindlar, maskar, eller grodor? Inte ens de mindre hovdjuren, katterna eller gnagarna står speciellt högt i kurs."

18 oktober 2012

Lite diverse en torsdag

"Lite diverse en torsdag."
Det har varit rätt fullt upp med djurparker på sistone. Så bara därför tänkte jag att vi här skulle skriva om något helt annat. Här kommer lite diverse en helt vanlig torsdag i oktober.


Djurens Rätt finns med på ett väldigt underhållande sätt i Jonas Hassen Khemiris nya bok "Jag ringer mina bröder". Spana in. Han har verkligen träffat rätt i argumentationen

Har precis också läst ut Nina Lekanders nya bok "Hästar, män och andra djur". (Skrev en fantastisk recension på 2 660 tecken – som jag var tvungen att skala ner till 1 000 till nästa nummer av Djurens Rätts tidning, där recensionen ska publiceras. Den tryckta världen kan vara väldigt hård och skoningslös.) Kul att två av Sveriges flitigaste ”djurrättsförfattare”, Lisa Gålmark och Pelle Strindlund, får väldigt mycket beröm i boken.

Häromdagen inleddes en ledare på expressen.se orden: ”Politikerna framställer gärna Sverige som ett världsunikt djurskyddsparadis. Men det finns områden där svensk djurhållning utmärker sig negativt.” Läs hela ledaren på http://www.expressen.se/ledare/djurskyddet-maste-starkas-i-sverige

Du har säkert hört om odlat kött? Vad du kanske inte visste är att nu är även labbodlat läder på gång. Du vet att du vill ha det.

Det roligaste med moraltestet av Stina Billinger är inte själva moraltestet utan filosofen Bengt Brüldes recension av hennes argument till för varför det är ok att äta djur. Det är roligt på samma sätt som att skiv/filmrecensioner av riktigt dåliga filmer/skivor alltid är roligare att läsa än recensioner av bra detsamma.

Filmen med gruppen ankor som får bada första gången har ploppat upp här och var. Nu dyker den upp även här. Är inte riktigt rätt person att bedöma ankors känsloliv - men visst ser de rätt spralliga ut?

Sajten www.269life.com har ett väldigt spännande upplägg (även om de inte presenterar upplägget så tydligt som de hade kunnat göra. Tycker jag. Tur att det finns svenska bloggare som reder ut begreppet).