12 november 2013

LRF:s djurrättsgrupp

"LRF:s djurrättsgrupp." 
Det här med begreppen djurrätt och djurskydd är något som jag ofta har tagit upp när det nämns på sätt som framstår som lite lustiga (lustiga i betydelsen att orden faktiskt betyder något, och att alla inte riktigt har full koll på vad de betyder). Frågan är om inte Norrländska Socialdemokraten har stått för det mest lustiga exemplet hittils.

En (i sig väldigt tragisk, min mening är inte att förringa det hemska) artikel har rubriken Djurrättsgrupp dömer ut ägarnas agerande, och jag hajade till när djurrättsgruppen i frågan visar sig vara "LRF:s djurrättsgrupp". Jag tror journalisten menar LRF Norrbottens omsorgsgrupp, men annars är det onekligen en intressant utveckling av djurrättsrörelsen om LRF har tillsatt en egen grupp för att jobba med djurs rättigheter.

 

2 kommentarer:

  1. En reporter som inte har koll på termerna, troligen. Men vid en stunds eftertanke så... varför inte egentligen? LRF är ju lantbrukarnas riksförbund och det går att bedriva ett stort och viktigt lantbruk även efter att djurutnyttjandet avskaffats. Lantbrukare som odlar havre till havremjölk, sojabönor, bonor, grönsakerna som vi veganer äter och träd till pappersprodukterna är väl också med i LRF? Jag hoppas att LRF en dag får en djurrättsgrupp på riktigt och som gör om organisationen inifrån och för fram djurrättsargument vid deras möten. Kan vem som helst gå med i LRF förresten eller krävs en näringsverksamhet?

    SvaraRadera
  2. LRF har faktiskt haft en grupp som jobbade med etiska djurfrågor, så absolut. Och, som jag brukar säga, även om folk slutar äta djur så kommer de inte att sluta äta.

    Bra fråga den sista. Vet inte tyvärr, men det borde vara lätt att ta reda på.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.