6 november 2013

Fyra röster om vego

"Fyra röster om vego." 
Fyra röster om vego från mediaveckan som gick.

Naima Clevenhag, intervjuad vegetarian i SvD:
"En del säger till mig: ”jag älskar kött och skulle aldrig kunna bli vegetarian.” Då svarar jag: ”jag älskar också kött.” Det handlar inte om det. Vissa vegetarianer kan inte äta kött, men så är det inte för mig. Jag skulle nog kunna äta en oxfilé om jag inte hade några dåliga tankar om det.
Popartisten Jenny Wilson, nybliven vegetarian i Aftonbladet:
"Jag har inte varit det så länge. Det är något som har kommit sista året och det har att göra med att jag har varit tvungen att se samhället, mig själv och min omgivning med nya ögon."
David Stenholtz och Jonas Paulsson skriver om miljöaspekterna på vego på SVT Debatt:
"Att välja vegetariskt är den enskilt viktigaste handlingen för att minska matens växthusgasutsläpp. Inte att välja svenskt kött. Nordens ledande forskare har nyligen uppdaterat de nordiska näringsrekommendationerna och rekommenderar otvetydigt att vi bör begränsa vårt intag av kött och öka vårt intag av hela vegetabilier."

1 kommentar:

  1. Snälla titta på denna filmen och hjälp mig sprida den!

    https://www.youtube.com/watch?v=LdfzgBrz_x8

    Svenskar förfasas över hur djuren lider vid halalslakt, men de tänker inte alls på hur hemskt svenska djur har det hela sitt liv innan de slaktas. Hjälp mig slå hål på deras dubbelmoral! Tack

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.