30 april 2014

En framgångsrik påskkampanj

"En framgångsrik påskkampanj."
2008 lanserade Djurens Rätt en kampanj för att få ut hönorna i äggproduktionen ur burarna. Inte för att andra storskaliga system för hållning av hönor är problemfria, men för att frigående system har bäst utvecklingspotential för hönornas möjligheter att bete sig naturligt, jämfört med var burar har (den 15 april publicerade vi en debattartikel i tidningen Landets Fria, där vi problematiserade just detta faktum).


Tre stora butikskedjor hade innan påsken i år beslutat sig för att sluta sälja burägg, mer eller mindre beroende på Djurens Rätts kampanj: Hemköp 2008, PrisXtra 2009 och Lidl förra året, 2013.

Redan en vecka innan vi drog igång årets påskkampanj så meddelande Willys att de blev den senaste i raden av livsmedelsbutiker som säger nej till burägg. Och bara några timmar senare meddelade också Coop att de under 2014 fasar ut buräggen ur sortimentet. Väldigt glädjande naturligtvis, och det gör att ICA kvarstår som den enda stora livsmedelskedja som fortsätter sälja burägg (även om deras försäljning av burägg minskat från 29 procent av äggen till nu 7 procent, sedan Djurens Rätt inledde sin kampanj).

Fokus på kampanjen under påsken kom därför att ligga på att få konsumenter att skicka ett meddelande till ICA och be dem haka på den buräggsfria trenden. I skrivande stund har 3 367 personer skickat ett mail till ICA via vår webbsida.

Härligt att se att vår kampanj ger resultat, och jag minns alla bilder och rapporter jag har sett från personer som varit med och samlat in namn för att få ut hönorna ur sina burar, och alla de som skrivit mail och reagerat. Jag hoppas alla runt om i landet var lika glada som vi var på Djurens Rätts kansli. Nu fortsätter vi- bort med burarna, och för en bättre frigående miljö med mindre grupper och utevistelse t.ex.

Även ur ett medialt perspektiv blev påsken riktigt lyckad! TT plockade upp en nyheten om att fler hönor slipper sina burar där vi nämndes, och Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Björkbom intervjuades under påsken bl.a. i branschtidningen Food Monitor och i Expressen. På sajten Nyheter24 blev debattartikeln Kan du fira påsken med ett gott samvete påskens mest delade artikel.


I Göteborgs-Posten den 16 april publicerades en annan debattartikel - där vi tryckte på politikerna att följa efter konsumenterna i denna fråga - och ordföranden för Djurens Rätt Göteborg, Moa Ranum, representerade djuren när SVT:s program Debatt hade uppe frågan dagen efter, den 17 april.

Flera lokala debattartiklar publicerade också, med Camilla Björkbom som en av undertecknarna och Julia Lebel från Djurens Rätt Lund, Johan Nilsson från Djurens Rätt Eskilstuna, Jill Selander från Djurens Rätt Sundsvall-Timrå, Erik Jansson från Djurens Rätt Örebro och Anna Yes Hjalmarsson från Djurens Rätt Kristianstad som de andra.

Insändare från Djurens Rätts aktiva och medlemmar gick att hitta i Kristianstadsbladet, Gefle Dagblad, Västerbottens Folkbklad, Arbetarbladet, Sydsvenskan, MVT, UNT och Barometern. Och ännu mer lokalt blev det när Skövde Nyheter sände webb-TV från när Djurens Rätt Skaraborg dukade upp till ett äggfritt påskbord.


I våra sociala medier försökte vi i år att ta oss lite ifrån statistiken och istället visa upp individen bakom äggproduktionen. Vi gjorde detta genom att publicera en jobbannons för en höna i äggindustrin och med hjälp av Justine Nyström, från Djurens Rätt i Ystad, fick vi tag på bilder på hönor som tidigare levt instängda i burar men som nu fått ett nytt hem och ett nytt liv. Vi kunde visa upp både deras gamla liv och deras nya. Bilder som förhoppningsvis berör, kanske på ett annat sätt än siffran 6,5 miljoner djur gör - eller i alla fall så är jag övertygad om att båda sätten behövs.


Förutom buräggen lyfter vi förstås också alternativet att välja bort äggen helt och hållet i påsk, vilket vi i år bl.a. gjorde genom att trycka upp en ny upplaga av vårt recepthäfte Grön, glad påsk och genom att i samarbete med bloggen Vegoteket publicera äggfria påskrecept, med jättefina nya bilder.


Påsken är dock inte enbart ägg, och vår kartläggning av påskfjädrar - som visat att det inte finns några syntetiska sådana på marknaden - uppmärksammades i bl.a SVT Nyheter, där Djurens Rätts konsumentansvariga Amanda Bengtsson intervjuades, i en TT-nyhet som publicerades i minst 45 olika medier och nyheten plockades också upp i såväl norsk som dansk media.


Allt som allt - en väldigt bra påsk för vår arbete för djuren, och jag hoppas det framgår av denna sammanfattning. Nu fortsätter vi, framåt och uppåt!

2 kommentarer:

  1. Jättebra förstås att de stora kedjorna Willys och Coop slutar sälja burägg. Men hur ser det ut hos City-Gross?

    SvaraRadera
    Svar
    1. City Gross och fler säljer fortfarande burägg (en förteckning över kedjornas ställningstaganden finns på www.djurensratt.se/honan-eller-agget), men ICA är klart störst till omfattningen, så vi prioriterar dem i dagsläget.

      Radera