"Fågelvägen är den bekväma senvägen."Kronfågels nya reklamfilm och reklamkampanj för att välja kyckling kvalificerar in i kategorin reklamfilmer som gör det omöjligt att veta vad det egentligen är som ska säljas. I reklamfilmen handlar det om att distrahera konsumenten så mycket som möjligt från vad som ska säljas, och någon kyckling finns inte inom synhåll (förutom en bil som ska föreställa en kyckling).
Reklambyråns (Doe Blomberg Gottberg) tveksamma idé är att sälja in "fågelvägen" som ett "relevant vägval för dagens medvetna konsumenter", en formulering som bara en reklambyrå kan hitta på. Men det fågelvägen egentligen är är ju en väg som istället för att ta den tilltänkta vägen tar en enkel genväg tvärs över hinder som hård avel, trånga stallar och en kropp som är för tung för ens egna ben. Fågelvägen ignorerar detta och svävar ovanför med skygglapparna på.
Vegovägen är istället, om vi får fortsätta liknelserna, den väg som tar hänsyn till de hinder som fågelvägen smiter förbi. Där fågelvägen förvisso kan vara bra för hälsan och (i jämförelse med annat kött) miljön så är vegovägen också allt detta men tar hänsyn också till djuren. Den rätta vägen, precis som på en karta där fågelvägen aldrig är ett alternativ (om du inte är en fågel eller råkar äga en helikopter, och vem gör det?).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.