28 oktober 2012

Söndagens radiotips

"Söndagens radiotips." 
Dagens radiotips: Filosofiska rummet, söndag kl. 17.03 i P1:
"Vi lever medvetet eller omedvetet i föreställningen – eller förvillelsen? – att vi är mer värda än andra levande varelser.

Denna antropocentrism, denna människans tendens att sätta sig själv i centrum: Är den alls berättigad? Att mena att just människolivet är heligt och okränkbart blir ju på bekostnad av de andra djuren. Hur bör vi leva och förhålla oss till övrigt liv på jorden?

Dessa frågor dryftar Ann Heberlein, etikforskare och författare, Mathias Osvath, som jämför kognitiva mekanismer mellan olika djurarter och Helena Pedersen, som bedriver kritiska djurstudier."

3 kommentarer:

  1. Jag blev inte klokare av det samtalet. Det var frustrerande tycker jag. Helena Pedersen lyckades ibland mota tillbaka Ann Heberleins och Mathias Osvaths putslustigheter och skärpa tonen. Men hela tiden slingrade samtalet lite osaligt kring denna intressanta fråga. Eller är det jag som är disträ?

    SvaraRadera
  2. Disträ var precis min känsla också efter programmet - i betydelsen att jag måste varit disträ för jag fattade egentligen inte vad de pratade om. Som du säger, Helena Pedersen lyfte ett par konkreta frågor men i övrigt tycker jag det är svårt att sammanfatta vad som egentligen sades. (Och det kanske är poängen med programmet...)

    SvaraRadera
  3. Jag tycker att det är mycket positivt att frågan har lyfts till det "fina" programmet Filosofiska rummet. Ska lyssna ännu en gång innan jag bestämmer mig vad jag ska tycka om det som sades i programmet. Slarvlyssnade men tyckte att det var upplyftande, även om det bitvis
    inte var helt lätt att greppa vad deltagarna tyckte.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.