9 oktober 2014

Ok mjölkreklam vs. inte-ok mjölkreklam?

"Ok mjölkreklam vs. inte-ok mjölkreklam?"
Med anledning av LRF Mjölks stämning av Oatly som vi skrev om igår, så kan vi alltså konstatera att detta tydligen inte är ok att säga:


Det är inte schysst mot konsumenten:


Denna reklamfilm däremot? Inga problem. Det här är en representativ marknadsföring som är schysst mot konsumenten.


Lycka till med den stämningen, LRF Mjölk.

2 kommentarer:

  1. Vi djurrättare borde göra en motkampanj. Nagelfar varenda reklamsnutt från djurindustrin och anmäla till reklamombudsmannen gång på gång.

    Ett första exempel
    http://arlafoodservice.se/aktuellt/naturens-egen-sportdryck/
    "Mjölk är naturens egen sportdryck – som gjord för ett aktivt liv."
    Det påståendet har inga belägg. Finns några djur som sportar och som letar upp en ko och dricker dess mjölk innan de sportar? Sportar de? Om de istället menar att själva mjölken är naturlig, vad är då inte naturligt? Är inte havremjölk naturligt? Havre verkar komma från naturen. De kor som mjölken tas från stängs in i en onaturlig lokal, blir penetreras reproduktivt på ett onaturligt sätt av en människa eller en robot, mjölkas av en onaturlig robot, ges onaturlig antibiotika, blir på ett onaturligt sätt bestulen på sitt barn och dödas onaturligt av ett skott i huvudet inuti ett onaturligt slakteri.

    "Som gjort för ett aktivt liv". Nej, gjort för att kalven ska dricka den.

    Jag tror detta är ett lägga att vända ett taffligt angrepp till en motoffensiv!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.