28 maj 2015

Slutet gott för Kaos

"Slutet gott för Kaos."
Förra helgen satt jag och hade Djurens Rätts Twitter-konto igång. Fick först ett meddelande om en hund i Karlstad som jag lade i "det här kollar jag på längre fram-"mappen. Men så började deras rasa in meddelanden till vårt Twitter-konto. Höll räkningen i början men efter att tag fick jag ge upp. Tror inte vi har råkat ut för en sådan Twitter-storm tidigare.

Vad det handlade om var hunden Kaos som bitit ett barn i benet och därför hotades av avlivning. Och nyheten blev sedermera en riksnyhet:


Men, för att göra en lång historia kort, så kom igår nyheten på Facebookgruppen som bildades för hunden att Kaos slipper att avlivas. Slutet gott, allting gott, med andra ord. Förhoppningsvis också för det lilla barnet förstås.

Bortsett från den tragiska historien för alla inblandade så reagerade jag också på att många av protesterna kom från Turkiet, då hunden hade sitt ursprung där. Bl.a. protesterades det utanför Sveriges generalkonsulat i Istanbul. När hände det senast att ett andra land/länder protesterade mot hur Sverige behandlar djur? Det har säkert hänt, men jag kommer inte ihåg särskilt många tillfällen - det brukar ju snarare vara åt andra hållet, att det i Sverige demonstreras utanför andra länders ambassader för deras djurhållning. (Och detta samtidigt som till och med Djurskyddet Sverige skriver en nyhet om att Sverige inte längre är bäst i världen på djurskydd.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.