21 mars 2009

Veckans bevingade ord - vecka tolv

För Veckans bevingade ord vänder vi oss till Göran Greider. Hans dikt "Den skållade grisen", skriven med anledning av avslöjandena om att grisar skållats levande på ett par av Scans slakterier, finns publicerad i sin helhet på dalademokraten.se, här följer ett par valda rader:

De säger att det är min rätt
att aldrig behöva lida under slakten
men jag lider hela mitt liv
och jag föds för att lida
och lida så billigt som möjligt.

Jag har ett medvetande
som ingen vill veta av,
jag har en själ som inte ryms
i denna värld av blod och slakt.

Jag ska hamna på middagsbordet
och jag ska skrika även där
när du skär mig i bitar.

Wow.

PS. Visste du förresten att du borde skriva till Tivall och be dem skippa äggvitan, att PETA har ett intressant förslag på hur man kan smaksätta tofu, att vi på senare tid fått ta del av glädjande nyheter från Ryssland, Israel och Portugal, att företaget PureGanics gör glidmedel för veganer och att svenske Ludvig är i final i en på denna blogg tidigare nämnd tävling. Trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Ser här hur bra det är att vi får information vi alla som kämpar för djuren, att vi tipsar varandra. Och uppmuntrar. Hade ingen aning om att Göran Greider ställer sig på djurens sida- jag är positivt överraskad. Runt mig finns flera som nu vill bli veganer, de har fått nog av "djurplågarindustrin".
    Ha det bra!
    Mvch
    Cathrine Lindblom

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.