"Så gör du falukorv enligt Scan."I dagens DN satsade Scan på en helsidesannons med reklam för hur det går till att göra falukorv. Och det är förstås just reklam, inte precis en korrekt beskrivning - djuren går t.ex. aldrig till slakteriet från bondgården, som bild 2 visar.
Mest funderade jag dock kring bild 1 och bild 3.
Nog för att reklam är reklam, och Scan skulle säkert hävda att detta är en idealbild. Men särskilt grisar hålls i anläggningar där nästan samtliga aldrig får se dagens ljus, ganska långt från en vad vi tänker oss när vi hör orden "närliggande bondgård". Den genomsnittliga besättningen 1980 var 15 suggor och galtar, och 81 grisar, per gård. 2009 var det 80 suggor och galtar samt 532 "smågrisar" "slaktgrisar". Den närliggande bondgården har blivit stor.
Det är lite märkligt att branschen fortsätter måla upp en bild som inte stämmer överens med verkligheten, á la Bregottfabriken.
På bild 3 kommer vi till den känsliga delen i historien. Scan väljer att köra med en glad och väldigt oblodig slaktare (vi får utgå från att mannen med mustasch precis har börjat sitt arbetspass), och med orden "när slaktaren och styckaren gjort sitt".
Det var ju ett väldigt bekvämt sätt att lösa detta "problem" på.
Nej, blod och lidande säljer väl inte så bra.
SvaraRaderaalltid kul ... superfint blogg :)
SvaraRaderaSpot on.
SvaraRaderaScan = lidande
SvaraRaderaHar Djurens Rätt testat att anmäla sånt där som vilseledande reklam? Att "svensk djurhållning garanterar att djuren växer upp i sjysta miljöer" är bevisligen ett falskt påstående. Det finns många exempel på att djur dör genom stress och lidande i svensk djurhållning.
Vilseledande reklam är det verkligen.
Raderajag har både gått i en skola där jag har holt på med både kor och grisar. och de gårdar jag besökt och praktiserat på har alla varit bra så Scan talar sanning även om det finns röt ägg överallt. och svensk djurhållning är mycket bättre än övriga Europa
SvaraRadera