25 januari 2014

Israel och 25 000 danska smågrisar

"Israel och 25 000 danska smågrisar"
Det är ju lördag, så vad passar bättre av en smågodispåse i bloggform med ett par saker som jag sett eller läst senaste tiden? Förutom att den där nya tidningen såg dagens ljus i veckan då. Och Taiji, Färöarna och São Paolo. Utan andra saker.

Som att Israel utropades som den kommande veganska nationen. Fräsigt förstås, men jag skulle nog hålla i hatten lite. Läste precis ut boken om Refused och 90-talets veganboom (som recenseras i kommande nummer av tidningen Djurens Rätt, tror jag) och även om det såklart inte går att jämföra rakt av så var det säkert en hel del som då såg framför hur Sverige skulle bli den kommande veganska nationen. Men boomen dog till stor delar ut. Så det som händer i Israel avseende matval är spännande, men jag skulle inte säga att vi har en ny framtid bara för detta.

Menar inte att låta neggo, och det är lätt att känna att vi har lite av en boom nu igen, år 2014. Manar mest till viss försiktighet i tolkningar av vad som sker.

Någon som dock tror på en vegansk framtid för oss alla är Nobelpristagaren i ekonomi, Alvin Roth.

Behöver du inspireration för att välja vego? Här är en film som jag inspirerades av.

Något jag inte inspirerades av var den här artikeln i Sydsvenskan, som skriver om hur 25 000 danska smågrisar trampas ihjäl varje dag. Artikel är lite lurig - det framstår nästan som att branschen gör allt vad de kan för att rädda de stackars kultingarna. Problemet är att de vill göra det genom att fixera suggorna istället för att ge dem och smågrisarna mer plats, och se till att färre, inte fler, grisar föds per kull. Aveln är ju inriktad på många smågrisar per kull.

Annars kan man ju alltid binda ihop munnen och ge grisen lite alkohol.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.