4 juli 2014

Mats Olsson om att sätta i sig ett djur

"Mats Olsson om att sätta i sig ett djur."
Expressens mångårige och inflytelserika sportkrönikör Mats Olsson skriver idag intressant och läsvärt om hur hans syn på djur håller på att förändras.

Det är spännande att följa människors intellektuella resa rörande vad vi äter. Läs hela hans krönika Jag får allt svårare att sätta i mig djur.
"Förr kunde jag verkligen gå loss på t-benstekar, men jag får allt svårare att äta så mycket och - får allt svårare för att med obehindrad glädje sätta i mig djur.

Jag vet att vi slår ihjäl djur och äter dem, och att vi har gjort det sen tidernas begynnelse, men när jag går förbi hagarna i min nordvästskånska trakt och ser lamm, kor, hästar och getter känner jag mig som den tecknade Gråben när han är utsvulten och bara ser springande lår, vingar och bröst när den förarglige snabbspringaren Hjulben visslar förbi.

Ett lammrack här, en korv där, en entrecôte där, kanske en tomahawkstyckad biff där, ungefär så. Jag blir mer och mer övertygad om att det inte är djurens bästa vi tänker på, för varför slår vi då ihjäl dem?"

6 kommentarer:

  1. denna kommentar har inte med inlägget att göra. Det jag vill säga efter att ha läst på djurensrätts olika flikar, sidor, medlemsbloggar osv är att jag tror det är för mycket prat om femenism, miljöparti, veganer osv och att detta tillslut begränsar er och tenderar att bli en klubb för inbördes beundran av endast likasinnade. Djuret och dess välmående borde stå i centrum oavsett politisk åsikt, samhällsklass, matvana osv. Jag tror många som värnar djuret avstår kontakt och medlemskap pga de inte delar övriga åsikter och inställningar med er.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du menar att vi som jobbar med djurrätt istället ska urvattna vårt budskap om att veganism är det enda sättet att inte direkt bidra till förtrycket, exploateringen och dödandet av icke-mänskliga djur och stryka folk lite mer medhårs så att de slipper att faktiskt göra någon förändring av sitt liv och beteende? Eller hade du andra idéer?

      Radera
    2. Vad menar du med "värnar djuret" då silverbjälke? Tanken med veganism är enkel: behandla inte djur som slavar att utnyttja och, när det är som mest lönsamt, döda för att äta deras kroppsdelar. Det är en ganska självklar del av djurrätten om en tänker efter lite. Det är ju lite svårt att säga att en "värnar" någon och samtidigt betala andra för att göra de saker som görs mot djur inne på ett slakteri.

      Sen skulle jag tro att det finns folk med ganska olika partipolitiska åsikter inom djurens rätt, från moderater till vänsterpartister. Det superbra kampanjarbete organisationen gör (tycker jag som vanlig medlem) är inte kopplat till något enskilt politiskt parti. Att arbeta för mer vegomat i landets skolor till exempel och för att stoppa minkfarmerna.

      Radera
    3. Vill lägga till en sak. Du kanske menade mer att det finns en speciell slags subkultur en måste passa in i (kläder, musik, och så vidare)? Jag tror inte riktigt det är så, det är mycket en bild media ger. Det finns veganer från alla möjliga bakgrunder och i olika yrken. Läkarveganer, lantisveganer, veganska styrkelyftare, operaveganer och så vidare. Men om du ändå känner att de det ändå inte riktigt passar in på de kretsar du rör dig i och det folk du umgås med så tycker jag du ska vända det till något positivt - du själv har världens läge att sätta igång intressanta samtal med de du känner om veganism, djurrätt och allt annat. Organisationer blir vad de som går med och engagerar sig gör dom till. Ta chansen!

      Radera
    4. Hej silverbjälke, lite svårt att veta var du har läst (vi har inga medlemsbloggar, möjligen bloggar av personer som är medlemmar), men jag tycker inte vi skriver så mycket om feminism eller om Miljöpartiet (när det inte är motiverat att göra det). Om veganism kan vi däremot skriva en del eftersom det ligger i linje med vad vi arbetar med - att värna djur, där vår storskaliga köttkonsumtion är det som utsätter flest djur för lidande och död.

      Radera
    5. Peter Nilsson har så rätt det finns inget mer att säga.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.