1 juli 2014

Mingelsuccé och inget regn

"Mingelsuccé och inget regn."
Är snortrött (lite osäker på om det är ett ok ord att använda, men är helt säker på att det är så jag känner mig). Så dagens sammanfattande blogginlägg blir kort.

Hanna, Camilla, Tore och Jakob på Donners plats.

Ryktet om Almedalens dåliga väder visade sig vara ytterst överdrivet och solen sken när vi delade ut material och pratade djurrätt med folk kring Donners plats mitt på dagen. Under eftermiddagen var vi bl.a. på ett seminarium som ställde frågan om Sverige behöver en livsmedelsstrategi. Vår förbundsordförande Camilla Björkbom ställde en publikfråga om minskad köttkonsumtion, vilket fick svaret "ja, gärna" av landsbygdsminister Eskil Erlandsson. Trevligt.

Richard Tellström, mathistoriker, sa att "våra värderingar ligger på tallriken" och att vi väljer vad vi äter utifrån gemenskapen med andra. Intressant tyckte jag. Det senare utifrån att det sätter fingret på varför det är så kontroversiellt att ifrågasätta det vi äter i denna gemenskap.

Vid kl. 17 slog vi upp dörrarna till vårt mingel med pälstema. Det hela blev en succé med drygt 140 besökare under hela minglet, och med ett antal politiker och andra intresserade på plats. Snittarna och drinkglasen gick åt i rask takt och Camilla höll ett inspirerande anförande. Ett riktigt trevlig tillställning, förhoppningsvis även för de som besökte oss.

Av det förväntade regnet syntes fortfarande ingenting till. Jag tror fortfarande att det bara finns ett väder på Gotland. Bilder från minglet, och övrigt från dagen, kommer upp lite senare. Troligen imorgon. (Om inte Tyskland-Algeriet går in på övertid här på tv:n, för då måste jag kanske titta på det, och då kan jag ju lika gärna jobba...)

Imorgon har vi ett antal seminarier inplanerade att besöka, vi ska intervjua ett språkrör och sen har vi vårt eget seminarium om offentlig upphandling som du gärna få komma till: www.facebook.com/events/689660761094573

Flaggan är fortfarande i topp.

PS. Har uppdaterat Vego i Almedalen också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.