8 december 2008

Djurens Rätt gratulerar!

Djurens Rätt gratulerar idag Sveriges äldsta vegetarian Theresia Ek, som den 8 december fyller 107 år ung.

Theresia Ek har varit vegetarian i hela sitt liv och tilldelades år 2006 Djurens Rätts utmärkelse Guldråttan med motiveringen: "Theresia Ek har i över hundra år visat den största hänsyn man personligen kan visa genom att inte äta djur. Genom sitt exempel har hon inte bara skonat ett stort antal djur från slaktdöden, hon har även i högsta grad verkat för att upplysa sina medmänniskor om fördelarna med en vegetarisk livsstil."

Foto: Svenska Vegetariska föreningen

4 kommentarer:

  1. Åh vad kul!

    Det påminner mig om när jag fick veta att min mormor var vegetarian. Jag satt hemma hos henne och såg en matsedel från hemtjänsten. Jag frågade mamma varför mormor hade en vegetarisk matsedel.
    - Hon har ju varit vegetarian i 25 år! sa mamma.

    Mycket man inte vet om gamla, fina damer! :-)

    SvaraRadera
  2. Vet du om/hur hon firade sin födelsedag?

    SvaraRadera
  3. Det råkar jag veta, via Svenska Vegetariska föreningen. För att citera Teresia:

    "- Jag kommer att fira med gamla vänner, barnbarn och barnbarnsbarn på söndag. På min födelsedag ska jag ta det lugnt."

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.