4 oktober 2010

Idag är Djurens (just det, djurens!) dag

Fransiskus av Assissi levde på 1100-talet, helgonförklarades av den katolska kyrkan år 1228 och är djurens och naturens skyddshelgon. Fransiskus av Assissis helgondag är den 4 oktober. 1931 började ekologer i Florens fira Djurens dag just den 4 oktober, då som ett sätt att sätta fokus på utrotningshotade djur. Sedan dess har dagen vuxit och innefattar idag alla djur och uppmärksamma runt om i världen.

Kanelbullens dag firas den 4 oktober - sedan 1999. Dagen instiftades av Hembakningsrådet för att fira sitt fyrtioårsjubileum.

Hm... Djuren - eller kanelbullar? Kanelbullar - eller djuren? En dag som etablerades 1228 - eller 1999?

Läs mer om Djurens dag 2010 och vår kampanj för djurs rätt till sitt naturliga beteende 

Foto: http://www.flickr.com/photos/childofwar/

5 kommentarer:

  1. Taskigt att dom bara har snott Djurens Dag. Men jag tycker så mycket om kanelbullar att jag kommer att fira båda dagarna idag. Äta bullar och tänka på djur ^^ Och dagen till ära gör jag bullarna veganska, jag är annars vegetarian men försöker stegvis byta ut animaliska ingredienser som exempelvis mjölk och idag fick jag ju en extra anledning ^^

    SvaraRadera
  2. Vad tycker Djurens Rätt om att minkar släpps fria från burarna? Jag tycker att dom som hjälper minkarna från burarna gör rätt. Vad tycker ni?

    SvaraRadera
  3. Varje år som förbudet mot pälsfarmning dröjer, så betyder det minst 1 miljon plågade och dödade minkar. Och tack vare några idioter i småland, så är förbudet ytterligare minst ett år längre borta. Minkarna har inte blivit hjälpta och tackar inte för hjälpen. De enda som blivit hjäpta är pälsnäringen.

    SvaraRadera
  4. Lisa, Djurens Rätt är en organisation som enbart jobbar med lagliga metoder och som enbart ställer sig bakom lagliga arbetsmetoder.

    Jag kan förstå den frustration man känner med en politisk process som tar väldigt lätt på pälsdjurens lidande, och som prioriterar annat (läs: pengar) före minkarnas liv. Men jag kan inte se hur vi ska kunna nå djurens frigörelse på detta sätt, jag kan bara se att det gör vägen dit krokigare.

    SvaraRadera
  5. Jag förstår frustrationen att det händer så lite
    i minkfrågan MEN det kan ALDRIG vara OK att försöka få bukt på ett DJURPLÅGERI med ett annat.
    Att släppa ut flera tusen minkar aoch låta dom gå en kvalfull död till mötes är FRUKTANNSVÄRT.
    Den ENORMA PSYKISKA STRESSEN räknas inte den
    Ska djuren skyddas får vi tyvärr gå den långa vägen men man får driva på våra makthavare med "blåslampa"
    Låt oss slippa se några fler minkutsläpp Jag skäms å utsäpparnas vägnar En vedervärdig handling
    Har ni någonsin sett skräcken hos dessa djur när dom jagas för att infångas ?
    Nu var ni ju fotografrat ,gjort filmer sprid det materialet om och om igen.På gator och torg och på nätet UPPREPNING brukar ge genomslag

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.