17 oktober 2011

"One Man's Way" - filmen om Henry Spira

På Djurens Rätts kansli finns skåp fulla med VHS-band, innehållandes tv-debatter, nyhetsinslag, dokumentärer och andra organisationers material från lång tid tillbaka. En riktig guldgruva för den som vet att det finns - och något för någon att digitalisera en vacker dag.

När jag började jobba på Djurens Rätt för 12 år sedan hade jag ingen lägenhet i Stockholm, utan de första månaderna bodde jag på vårt kansli. Och mitt kvällsnöje på den tiden (förutom att jobba) var att plöja igenom alla dessa VHS-filmer. Väldigt spännande, som ni förstår.

En av de filmer jag minns att jag såg var "One Man's Way", Peter Singers dokumentär om Henry Spira:
"One Man's Way is a 1996 documentary where Peter Singer documents the efforts and philosophies of animal rights activist Henry Spira, who is often remembered as the most effective animal activist of the 20th century. Henry Spira is most notably known for his tireless efforts to expose the the cruel animal experimentation that goes on behind doors, especially in the cosmetic industry."
Filmen är, som ni ser, inte gjord igår, men den är väldigt inspirerande utifrån vad en person kan åstadkomma om man verkligen bestämmer sig för något. 52 minuter inspiration. (Och inspireras man inte av detta kan man ju alltid tycka att journalisten som är med vid 6-minuters strecket har en väldigt underhållande frisyr.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.