13 mars 2013

Fira framgången!

"Fira framgången!"
Äsch, jag får aldrig riktigt tid att skriva. Och även om jag inte lyckas hitta inlägget (det har trots allt blivit 1189 inlägg genom åren…) så har jag för mig att jag har tidigare har skrivit just det jag vill skriva nu – nämligen vikten av att fira förbudet mot djurtestad kosmetika och hygienprodukter.

Det är viktigt att vara glad!
På Facebook har det dykt upp en del kommenterar om oklarheter, om Kina, om förbudet bara gäller EU och varför det inte innefattar också djurtester för medicinskt bruk. Och jag har förstås full förståelse för dessa högst relevanta frågor. Men jag tänker också att det är livsnödvändigt för djurrättsrörelsen att ibland ta ett steg tillbaka, och att betrakta något från en viss distans.

Vi nådde fram, trots att vi hade en stor, rik och mäktig kosmetikaindustri - som inte alls ville ha detta beslut – mot oss. Det ska vi komma ihåg. Förbudet var inget som hände av sig självt, utan motstånd.

Vi nådde fram, trots att det tog 30 år. Jag har läst flera mail och kommentarer från medlemmar i Djurens Rätt som har varit med i ett, två eller tre decennier och som kom in i organisationen just på grund av kosmetikafrågan - konsumentministerBirgitta Ohlsson är en av alla dessa. En massa år, och varken de eller vi gav upp.

Vi nådde fram, inte till det slutgiltiga målet, men till ett jätteviktigt delmål.

"Vi gjorde det!" har Djurens Rätt använt som formulering på vår webb och Facebook-sida under senaste dagarna. Och det är precis vad vi gjorde. Engagerade människor runt om i Europa visade att det går och att vi kan.

Nu fortsätter vi framåt för djuren – men först efter att vi tar en paus och verkligen suger på segerns sötma. Jag tror vi alla behöver det på samma sätt som ett lag som vinner SM-guld i fotboll måste ta sig tid att fira under ett par dagar, innan det är dags att börja träna inför nästa säsong och nästa utmaning. Jag tror träningen blir bättre då. Och jag tror djurrättsrörelsen blir bättre då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.