4 mars 2014

Stoppa hundätningen i Torhamn

"Stoppa hundätningen i Torhamn."
Torhamn är tydligen en tätort i Karlskrona kommun. Jag måste erkänna att jag var tvungen att googla för att ta reda på var Torhamn ligger, hade inte hört talas om det tidigare.

Hos vissa utanför Sverige är dock Torhamn känt som staden där restaurangen Murphy’s Bar säljer hundkött. Och det finns en protestlista för att stoppa detta.

 
Om det överhuvudtaget finns en Murphy’s Bar i Torshamn har jag ingen aning om (skulle gissa inte), men att de serverar kött från schäferhundar, importerade från Danmark (”The main meat supplier for Murphy’s Bar is reportedly a Denmark German Shepherd kennel, meaning that thousands of innocent German Shepherds have been bred and murdered for human consumption”) är förstås inte sant.

Så varför är det här intressant? Av två anledningar tänker jag.

Dels; att läsa kommentarerna till protestlistan är en studie i vår komplexa syn på djur. Personer rasar över att Sverige kan vara så här barbariskt, att det finns en restaurang i Torhamn som (inte) serverar hundkött. De vet om att Sverige (på riktigt) dödar ca 85 miljoner (landlevande) djur om året för att bli till mat? Det är fritt fram att uppröras över även detta. Informationen är dessutom helt korrekt.

Och dels; att läsa en sådan här protest på nätet, över något som inte stämmer, borde väcka en tanke nästa gång vi läser och sprider information eller en protestlista på nätet. Är vi säkra på att informationen är korrekt, eller sprider vi falsk information om vad som händer med djur i andra länder utanför Sverige? Riskerar vi demonisera dem som är långt borta, och sprida föreställningar som inte stämmer?

Det är alltid sunt att reagera, men det kan vara värt att kolla upp så att informationen stämmer nästa gång vi skickar något vidare, eller upprörs över vad som händer i land X långt där borta i fjärran.

1 kommentar:

  1. Jag vet att denna historia är påhittad! Har haft kontakt med mannen som skapade den. Han vill påvisa hur lätt det är att få människor att skriva på petitions. Och där har han rätt. Vi är för snälla och godtrogna.

    Det handlar om en kille bosatt i Blekinge, 21 år, singel, jägare och med ett otroligt hat emot djurvänner. Han är för minknäring, vargjakt, valjakt och dödandet av giraffen Marius.

    Hur kan jag nu veta detta? Jo eftersom att jag ställde en fråga till honom när han la upp en petition på Care2. Jag frågade om sanningshalten i det påstådda och fick svaret att allt var påhittat. Denna petition är numera borttagen och jag skriver varje dag till Animal Petitions för att dom ska göra samma. Men icke!

    Han har även riktat hot emot människor som jag fått Fb att ta bort. Saker han ville göra med djurvänner och sitt gevär. Han har nu stängt ner sin Fb sida. Jag vet hans namn och har hans e-mailadress.

    Torhamn ligger i Blekinge men det är även huvudorten på Färöarna. En kul tvist på det hela.........

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.