3 november 2008

Inte djurplågeri dränka katt?

Mina ögon blev stora som tefat när jag såg nyheten om att hovrätten beslutat om att det inte är djurplågeri att dränka katter. Det arma djuret hade förts ner i badkaret i en bur och fått vara under vatten till det drunknat. Jag mår illa vid tanken på vad han eller hon gick igenom. Det här visar vilket uselt skydd djur har i vårt samhälle.

Det visar också hur illa det är ställt med rättsystemet. Om åtal hade väckts i tid hade handlingen även kunnat prövats mot djurskyddslagen, där det tydligt stadgas hur djur får avlivas. Dränkning i badkar är inte tillåtet, utan skulle ha kunnat bestraffats. Det är hög tid att justitieminister Beatrice Ask och jordbruksminister Eskil Erlandsson ser till att brott mot djur ges en högre prioritet bland våra åklagare. Djurens Rätt har länge krävt att rättstillämpningen av djurskyddslagen och djurplågeristadgan ska utvärderas. Vi kräver också att brott mot djur handläggs av specialutbildade åklagare.

Alexandra Leijonhufvud
Förbundsordförande
Djurens Rätt

3 kommentarer:

  1. En kvinna i min stad låste in sina hundar och lät de svälta ihjäl / äta upp varandra och det blir antagligen inte djurplågeri det heller...

    SvaraRadera
  2. Usch! Allt som kan skada djur medvetet bör räknas som djurplågeri.

    SvaraRadera
  3. Helt ofattbart i min värld att detta inte skulle kunna klassas som djurplågeri. Hur i helvete kan de nissar i hovrätten komma fram till något så idiotiskt? Samtidigt blir man väl inte förvånad, men så här får det ju inte gå till!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.