29 juli 2011

Sommartider (hej, hej) - #5

Foto: Henrik Lied, NRK

Det har bara gått en vecka sedan förra inlägget, men det känns som en evighet. En galen människas idéer och handlingar förändrade på ett par timmar den verklighet vi lever i. Låt oss hoppas att det blir en förändring till det bättre, i rak motsats till gärningsmannens intentioner. Det känns som att detta vore det bästa straff (eller värsta, beroende på perspektivet) vi någonsin skulle kunna ge Anders Behring Breivik och hans tankegods, och det bästa vi kan göra för de som drabbats, direkt och indirekt.

Det finns en tid för allt - vilket Morrisey tyvärr verkar ha missat. Och (självfallet) handlade matönskemålet om "något i stil med vegetarisk kost"...

Sommarturnéupdate: Djurens Rätt deltar stolt i Stockholm Pride, och närmsta dagarna deltar vi även i Helsingborgsfestivalen (läs: tre djurvänliga tips och om festivalkäk) samt på Piteå Dansar och Ler.

SAS kan förbjudas att transportera djur, striktare djurskyddsregler i Bulgarien och ett stopp för djurcirkusar i Peru - positiva nyheter.

Två nya filmer som avslöjar vad vi utsätter djur för: om djurtransporter från Turkiet och mjölkproduktion i Storbritannien.

Två debattartiklar av intresse: Hans Ryttman och Christina Lindberg skriver i Aftonbladet att jägarna orsakar onödigt lidande (jag håller med) och att jakt är Sveriges största djurskyddsproblem (nja…). I Expressen vill Clara Sandelid att köttnationalismen ska ifrågasättas (mycket bra!).

Avslutningsvis: http://www.missmjau.se/ är en ideell förening som skapar och säljer smycken, och vars intäkter går till att hjälpa hemlösa katter (och som dessutom drivs en av före detta kollega till undertecknad). Stöd dem gärna.

8 kommentarer:

  1. Förtydligande från Morrissey:
    http://true-to-you.net/morrissey_news_110729_01

    SvaraRadera
  2. Heja Morrissey!!!

    SvaraRadera
  3. Hurra för den kompromisslöse Morissey och bu för splittraren Peter Nilsson. Säg mig en sak; När är det tid för djuren om inte nu?

    SvaraRadera
  4. Splittraren? Du menar att jag och Morrisey inte är lika bra kompisar nu som vi var tidigare?

    SvaraRadera
  5. Heja Morrisey!
    Tycker du att Morrisey är fel i tiden eller har han även fel i sak????????

    SvaraRadera
  6. sista Anonym,
    som jag skrev i blogginlägget tycker jag i huvudsak att var sak har sin tid. Men jag tycker väl egentligen inte att det finns någon större anledning att ställa hemskheter mot varandra, i någon sorts tävling kring vad som är värst och mest. Och om någon tror att Morrissey med sin "kompromisslöshet" har vunnit fördelar för djuren med detta så tror jag absolut att ni har fel. Det är alltid tid för djuren, men som sagt - var sak har sin tid.

    SvaraRadera
  7. Mycket bra svar Peter Nilsson 10.27 och också välformulerat, så det inte kan missförstås hur du tänker och menar.
    Jag känner mig stärkt av dina fina ord!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.