9 oktober 2012

En fundering från mataffären

"En fundering från mataffären."
Är det inte lite märkligt att ett företag som säljer en produkt vill att man endast ska äta deras produkter en gång i veckan? Och nu är det ju inte glass, chips eller annat snask vi pratar om, utan något som man i princip skulle kunna trycka i sig varje dag.

Naturligtvis förstår jag resonemanget bakom - man vill inte skrämma bort kunder, inte brännmärka sig som alltför mycket vego, man vill rida på köttfri måndag-vågen. Men ändå. Om organisationer och företag som argumenterar för, eller säljer, djurfria produkter tycker att en dag i veckan räcker, är inte det egentligen lite märkligt?

7 kommentarer:

  1. ännu mer förvirrande blir det ju när affären väljer att göra så här:
    http://smittenkittenblog.blogspot.se/2010/12/gron-dag.html

    SvaraRadera
  2. En skruvad detalj är att dom flesta av Hälsans köks produkter inte ens vegetariska eftersom dom har ägg eller mjölk eller ost som ingredienser. Så hade dom haft bilder eller namn på egna produkter på skylten så hade den troligen kunnat fällas av reklamombudsmannen.

    SvaraRadera
  3. Jag tror mer att detta är en början på något mycket större. Vego blir mer och mer accpeterat och i framtiden när folk förhoppningsvis har vant sig vid att man kan äta en måltid utan djur i så kommer det inte längre att vara skrämmande att ännu mera vego.

    Men visst. Alltid ska vi på vego-sidan stryka karnisterna medhårs och gulligulla med dem som om dem var små oförstående barn. Det är jävligt störigt. ALLT sker ALLTID på deras villkor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller verkligen med dig om vad du skriver i andra stycket. Och hoppas átt du har rätt i det första.

      Radera
  4. Fast, "Kyckling på fredag" är väl en köttkampanj som också riktar sig till en veckodag?

    Men jag håller med, det är skumt. Lite som att be snällt "Men kom igen, våra podukter är inte så bra, men eeeen gång i veckan kan du väl iallafall prova oss? Snäääälla?"

    SvaraRadera