10 oktober 2012

Ringar på ett globalt vatten

"Ringar på ett globalt vatten."
Läste precis artikeln North African eggs poised to enter Europe i tidningen World Poultry. Och trots att det förstås är deprimerande på en massa sätt - och inte precis ett tecken på djurens frigörelse - så tyckte jag ändå att att det var väldigt intressant att läsa.

En kort sammanfattning av artikeln (läs den gärna, den är inte så lång): länder som Marocko, Algeriet och Tunisien anpassar sina hönsburar till EU:s krav på  berikade burar (eller Tysklands "colony nests", vilket jag i ärlighetens namn inte vet vad det är). Detsamma händer i länder som Turkiet, Vitryssland Ukraina och i länder i Sydamerika.

Jo, jag vet - dessa länder gör det bara för att sälja ännu fler ägg, vilket leder till att ännu fler hönor har det dåligt. Det är dåligt för hönor att äta ägg i 99 fall av 100. Det som däremot är intressant är hur detta på ett väldigt tydligt sätt visar är hur strängare djurskyddslagstiftning på en plats, i detta fallet EU, ger ringar på vattnet som påverkar även hur djur hålls även på andra platser.

Och exemplet med hönsburar går ju att överföra till en massa andra områden där lagstiftning i t.ex. EU skulle kunna få biverkningar även långt utanför Europa. Vi har sett det med förbudet mot handel med sälprodukter. Och vi har ju nyligen kunnat se vad Kinas regler om att kosmetika måste djurtestat har fått för konsekvenser, även långt från Kina.

Vi lever onekligen i en global värld. På gott och ont.

3 kommentarer:

  1. Aldrig att äggkonsumtionen ökar när mer strikta djurskyddskrav byggs in i systemen. Större burar ger högre priser och med högre priser följer minskad konsumtionen. Relaterat t ex: http://vegan.com/blog/2012/03/13/eu-hen-welfare-law-increases-price-of-eggs/ Intressant är också att konsumenter är mycket mer känsliga för prishöjningar än säkningar. DVS 10% billigare påverkar inte konsumtionen särskilt mycket, men 10% upp påverkar den i hög grad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så enkelt fungerar det inte. Visst, allmänt gäller det att när priset för en vara ökar så kommer efterfrågan minska. Men priset är inte det enda som påverkar efterfrågan. Om produktens egenskaper anses bli bättre så kan det i sig öka efterfrågan för ett givet pris. Exempelvis så blir kanske konsumenter lurade till att tro att de nya äggen är etiskt okej att konsumera och därför kommer de godkänna det högre priset. Man kan se det som att efterfråga-kurvan i en typisk tillgång-efterfråga-modell ändras av att produktens egenskaper ändras.

      Det som artikeln du länkar till tar upp med att ett högre pris på animaliska produkter (som ett resultat av striktare djurskyddsregler) nödvändigtvis kommer öka efterfrågan på motsvarande veganska produkter (som skulle bli relativt billigare med tiden), stämmer endast om konsumenter också är/blir övertygade om att de veganska produkterna är bättre än de animaliska. Tyvärr finns det finns gott om exempel på marknader där konsumenter agerar irrationellt/okunnigt och köper dyrare produkter som ändå är sämre än billigare alternativ.

      Radera
  2. Jo det är så enkelt. När det gäller ägg. Konsumtionen kommer att minska när priset ökar. Modeller över hur konsumenter värderar pris och kvalitet är intressant när man sälja dyra jeans, upplevelser, varumärken mm. Men de är helt irrelevanta för ägg. Det finns ingen anledning att göra saker svårare än de är.

    Att sen få en minskad konsumtion att bli ingen konsumtion. Det sker inte av sig självt. Men det kommer att bli lättare med minskad konsumtion,och när man på grund av höjda priser inte längre slentrianmässigt blandar in ägg i diverse rätter och produkter.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.