3 juli 2013

Almedalen dag 2 (för Djurens Rätt)

"Almedalen dag 2 (för Djurens Rätt)."

Kl. är 23.45 och vi håller precis på att slutföra de sista förberedelserna inför morgondagens frukostseminarium som börjar om ja, snart 8 timmar. Almedalen är inte platsen för den med stor sömnbehov.

Tisdagen började med ett seminarium om skatteavdrag för gåvor till organisationer. Intressant, och för den som vill veta mer finns det en text på vår webb om det hela. Lite mer inofficiellt så tyckte jag inte det var så smart att dela ut dricka med kapsyl utan att erbjuda kapsylöppnare... satt och funderade på hur jag skulle få upp flaskan, slutade med att jag lämnade den när jag gick. Dumt.

Stack direkt vidare till ett föredrag med SLU som ställde frågan om maten räcker till alla - och jag insåg att nackdelen med seminarier som har hittat på underfundiga titlar är att man efter 10 minuter inser att de faktiskt inte är underfundigt intressanta, i alla fall inte ur mitt/vårt perspektiv (men säkert för någon annan). Gick istället tidigare därifrån och drog till Aftonbladets tält där landsbygdsminister Erlandsson intervjuades och (något sensationellt) sade han sig vara positiv till köttfria måndagar, vilket också blev en text till vår webbsida.

Andra seminarier under dagen handlade bland annat om palmolja (som vi återkommer när Amanda har renskrivit) med Mattias Klum (en stor idol för Amanda), liksom SMMI:s seminarium om köttskatt. Sarah Säll från SLU presenterade sin forskning om hur en köttskatt skulle kunna fungera och vi (läs: jag) ska renskriva så fort jag hinner och lägga ut en sammanfattning även om detta.

Efter lite mat avslutades kvällen med att hela gänget (minus två) sällskapade med Minkaela ut på stadens gator, medan resten gick på den föreläsning som etologiprofessorn Per Jensen hade utifrån sin bok "Hur mår maten?" i biblioteket mittemot Almedalsparken. Och vi var inte helt entusiastiska över hans föreläsning av ett par olika orsaker, även om han verkar vara en väldigt sympatisk person och boken är bra. Men det är frustrerande att han inte alls tar konsekvenserna av vad han skriver om i boken. Om något är dåligt - har man inte ett ansvar att försöka påverka det till det bättre, t.ex. genom att uppmana människor att göra saker? Det är väldigt mycket "upp till var och en" och "jag ska inte berätta för dig hur du ska göra" vilket förstås är ett sätt att resonera, men det gör ju inte nödvändigtvis en dålig situation bättre, som jag ser det. Jag tycker nog att vi som individer har ett lite större ansvar än så.

Och så har förstås Nicole van Gemert från den nederlänska organisationen Bont voor Dieren dykt upp. Helt oförskräckt hoppade hon in i.... nej, det var inget. Men vi har gjort en intervju på video som jag ska få klart att lägga ut så snart det går. Och det ska bli spännande att höra vad hon har att berätta om hur man lyckades åstadkomma ett förbud mot pälsfarmer i Nederländerna under morgondagens seminarium.

Vad mer? Djurens Rätts stjärna på Gotland, Lotta Gräsman, har varit med och hjälpt till under dagen, fantastiskt fint, som alltid. Annars så känns det faktiskt som att köttet/djuren ändå blev en fråga under dagen, som t.ex. med Aftonbladets tält med Eskil Erlandsson, med Per Jensens föreläsning på biblioteket och när köttkonsumtion debatterades i SVT:s Debatt med riksdagsledamoten Jens Holm kl. 20.30. Kul att frågan om köttet verkar ha gjort i alla fall något avtryck i det hav av intryck som är Almedalen.

Nu är det läggdags. Och om allt funkar som det ska så blir det livestream imorgon bitti (famous last words).

Ett annat löfte från min sida under morgondagen är att jag ska försöka ta mig längre in i Visby än de 5-6 kvarter där jag varit under de dagar där vi har varit här. Det vore ju en skam om jag skulle åka härifrån utan att knappt ha sett ett hav och definitivt inte en ringmur. Jag hörde idag också ett rykte om att det finns hus och gator i Visby som ser ut som helt vanligt gator och hus, inte de pittoreska byggnader som jag ser därifrån jag sitter. Men det ryktet tänker jag inte tro på förrän jag ser det med egna ögon.

God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.