30 augusti 2013

Vegodöden

"Vegodöden."
Jag gillar inte att kritisera eller raljera över personer som inte är "offentliga". Men jag antar att om man låter sig intervjuas av en tidning så är man i alla fall lite offentlig? Hur som helst, läste den här artikeln om köttfria måndagari Nyköping nu på morgonen, och var tvungen att ta mig för pannan.
”Jag har inget emot att det serveras vegetarisk mat. Men alla måste få ha ett val.”
Så, alltså – barnen kan äta kött till frukost dagen innan, till lunch dagen innan, till middag/kvällsmat dagen innan, till frukost samma dag, till middag samma dag, till frukost dagen efter, till lunch dagen efter och till middag dagen efter. Jättemycket kött. Men att inte få kött under en måltid är att inte kunna välja? Det är onekligen en extremt smal definition av valfrihet.
”Det är helt fel att tvinga människor att äta vegetariskt.”
Jag tror säkert att en föreställning som denna handlar mer om okunskap än något annat, men vegetariskt är mat, ibland äter vi det utan att tänka på det. Typ linssoppa eller pannkakor. Ja, vilken annan skolmåltid som helst som inte råka innehålla kött eller fisk egentligen. Det har hänt, barnen har överlevt.

Undrar vad som skulle hända om en skola införde köttfria måndagar utan att säga något?
”Man behöver kött för att fungera. Frågan är hur eleverna ska orka med en hel dag i skolan om de bara äter grönsaker.”
Ungefär här någonstans gav jag upp. Jag orkade inte längre - vilket säkert beror på att jag inte ätit kött på hela dan.

PS. Förlåt mamman i intervju, raljeringen är inte personlig. Argumenten har framförts av många en massa gånger, och kommer att framföras igen. Du blev bara ett exempel.

4 kommentarer:

  1. Ja, hur många gånger har man inte hört denna idioti...? Så trångsynt och okunnigt. Tyvärr brukar det inte funka att prata med dessa människor, de lever i sin lilla bubbla... :(

    SvaraRadera
  2. Hela min släkt gillar slaktmat. De godtar min vegetariska/veganska livsstil, för de menar att vi har valfrihet.
    Jag kväljs av deras okänsliga, okunniga argument. Bra då att vara med i en vego-organisation.

    Pensionär född 1933, medlem i www.vildasnan.se

    SvaraRadera
  3. Frågan om en vegetabilisk kost är fullgod näringsmässigt är redan vetenskapligt sett avgjord. Senast var det väl Australien som deklarerade detta. Och det gäller oavsett ålder, kön etc. Den diskussionen är därför överflödig idag och behöver knappast föras. Jag tror dock att många förknippar vegetarisk mat med försakelse, om att man inte blir tillräckligt mätt, om att man måste ge upp det man tycker är det goda livet. Ofta beror det nog på att man inte vet att vegarisk kost kan vara delikat, spännande, mättande, variationsrik, hälsosam etc. Jag tror att man därför har allt att vinna på att inte bara kritisera utan visa på de attraktiva alternativen. Lika viktigt är det att vara ödmjuk och debattera med lyhördhet och väl avvägda argument. Det är säkert rent kontraproduktivt att fara ut med ett oförsonligt och tonläge. Peter Singer, Tom Regan och andra förgrundsfigurer är bildade, skarpa analytiker och talare men samtidigt högst ödmjuka och inlyssnande. De skulle aldrig ha kunnat vara så inflytelserika om de enbart varit konfrontativa. Kritiker av den speciesistiska normen har goda argument på sin sida och då gäller det att vara inkluderande och välkomnande i sin framtoning. Annars riskerar man att stöta bort de människor som man avser att nå fram till. En person som effektivt vill förespråka en vegetarisk/vegansk livshållning gör det nog bäst genom att vara öppen, inkluderande, hälsosam och positiv. Och givetvis påläst och kunnig.

    Sist angående valfrihet. Barn har väl en förmyndare (förälder) eftersom de inte anses kunna överblicka konskevenserna av sina val? Ett bra föräldraskap kan knappast likställas med att förse sina bara med maximalt antal valmöjlgheter. Men hur hade barn valt om de fick perfekt information som de kunde grunda sina val på? T ex direkt inblick i slakterierna. Om de fick klart för sig att kött förhöjer risken för vissa slag av cancer, av hjärt- och kärlsjukdom mm. Om att köttintdustrins klimatgasutsläpp hotar fortlevnaden på jorden. Om de pandemier som hemsöker jorden till följd av människans osunda hållning av djur.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.