11 oktober 2013

Volvo rullar fel

"Volvo rullar fel."
I en ny reklamfilm för sina lastbilar så har Volvo [PS. Fick ett mail om att reklamen är från Volvo Lastvagnar, vilket inte är samma sak som Volvo Personvagnar, som inte har något gemensamt med varandra utöver namnet. Tackar för förtydligandet, jag erkänner min okunskap.] valt tjurrusningar som bakgrundsberättelsen. Och naturligtvis har de en fin text i början av filmen och en ännu finare text i slutet. Men reklamfilmen är fortfarande ett osmakligt förskönande av en förlegad tradition där tjurar utsätts för lidande och död i något som mest har blivit ett absurt mandomsprov.


Volvo beskriver sin reklamfilm som en "adrenalinladdad jakt". Artisten Benjamin Zephaniah beskriver i tidningen The Guardian vad tjurrusningen egentligen är:
"Thrillseekers are heading to Spain to participate in the annual spectacle, keen on their own enjoyment but giving little thought to what the event actually means for the bulls. They see the charm of Pamplona's cobblestone streets but what they don't see, or don't want to see, is that the bulls have trouble navigating those narrow corridors, slippery with spilled beer and blood. As screaming spectators hit them with sticks and rolled-up newspapers, they careen into the walls and each other, fall and break their horns and bones, reaching the finish line bruised and dazed." 
Det finns även en intim koppling mellan tjurrusningar och tjurfäktning, det senare ytterligare en av dessa förlegade traditioner som är dags att passera i historiens papperskorg.

Att använda djurplågeri för att sälja en lastbil är inte ok. Hör gärna av dig till Volvos presschef eller skriv en rad på deras Facebooksida (även om de egentligen inte är värda uppmärksamheten på PR-missar som denna).

4 kommentarer:

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.