26 mars 2009

Global sympati för Australiens drabbade djur

Tidigare i år drabbades delar av Australien av fruktansvärda bränder – "The Black Saturday Bushfires". Drygt 2 000 hem förstördes och över 200 människor dog, liksom mängder av tama och vilda djur. Svenskan Elin Vanilla Stener, bosatt i Australien sedan fyra år, upplevde att hela landet var engagerat men att de djur som föll offer för tragedin ofta glömdes bort. Hon bestämde sig för att ändra på det.

Det vi har kunnat läsa om – vad var det egentligen som hände?
– Det började 7 februari. Det hade inte regnat på länge och det varnades för bränder. Jag minns att det var ganska starka vindar. Bränder startade på flera ställen i min delstat Victoria, vissa anlagda. Jag såg inslag på tv:n om folk som inte kunnat ta med sig sina husdjur och tvingats lämna dem. Jag visste att om det var jag, så skulle jag önska att någon förstod hur mycket de betyder för mig! Jag har varit engagerad tidigare i olika djurfrågor här och det kändes naturligt för mig att påminna folk om djuren också.

Hur gick du tillväga för att nå ut med detta budskap?
– Jag skapade en "Cause" på Facebook, för att engagera och påminna, tillsammans med min pojkvän Pez. Jag bjöd in några vänner och postade inbjudan på några andra ”Causes” som skapats till stöd för människorna som drabbats. Det var viktigt för mig att min Cause var enkel och uppmuntrande - jag visste att mina medlemmar inte nödvändigtvis skulle vara de som vanligtvis engagerar sig i djurfrågor. Om jag fick deras uppmärksamhet bara en kort stund måste det räcka för att säga det mest viktiga: exempelvis var de kunde donera.
– Jag var sedan noga med att uppdatera med nyheter och information om vad som behövdes. Jag ville att folk skulle kunna läsa på min ”Cause” om vad som hände där ute, oavsett vilken organisation de väljer att stödja. Ett mer samlat forum.
Verkligen häftigt - dagens moderna medier gör onekligen engagemang och omtanke globalt! Vad blev gensvaret?
– Jag fick snabbt stor respons från hela världen, från USA, England och Sverige till exempel. Många lyckoönskningar, folk undrade hur de kunde donera pengar från utlandet. En veterinär från England ville komma över och donera sin tid och kunskap. Människor från andra stater i Australien undrade hur de kunde skicka mat och filtar. En tjej bad mig hjälpa till att anordna något för barnen eftersom de har många frågor och har sett Sam The Koala. Samtidigt fick jag mycket stöd från andra djurrelaterade Causes. Djurvänner är verkligen bra på att stötta varandra, att inte konkurrera. Vi kämpar ju för samma mål trots allt: att hjälpa djuren.

Hur är situationen i dina trakter idag?
– Risken för stora bränder är över nu. Vi går mot höst och med hösten kommer regnet. Vi hade 47 grader en av de där heta dagarna! Men det är viktigt att folk inser att det här bara har börjat. Husdjur och människor är skilda åt, det tar tid och kostar en hel del att husera, vårda och medicinera djur. Jag fortsätter att uppdatera min Cause och uppmuntra folk att donera. Under den tid som gått fick djurorganisationerna tillräckligt mycket mat och filtar för att klara de hundar och katter de tagit om hand om. Det är fantastiskt vilket gensvar! Men nu behövs pengar mest av allt, eftersom medicin inte kan doneras.
– De som drabbas är ju både husdjur och vilt. De husdjur som har någonstans att återvända till är lyckligt lottade - Australien har ett stort problem med djur ingen vill ha och många människor har inte sitt hus kvar att återvända till, än mindre kan de ta hand om ett djur. De vilda djuren har definitivt förlorat sina hem, de som hann undan.
Är det någon händelse som särskilt fastnat på näthinnan?
– Bara här om dagen var det en artikel om en skadad känguru som de hittat och som var helt utan mat. De vädjar till folk att hålla ögonen öppna för de finns fortfarande där ute - djur som drabbats och behöver vård. Det som känns mest starkt i minnet är en kompis till mig som hann ta sina katter, men inte sin collie. Sorgligt. Eller när jag läst om folk som säger att de sett flyende kängurur med eld i pälsen.
– Tragedin var så sorglig i sig. De djur som överlevde är i våra händer och jag önskar att det inte ska vara pengar som avgör deras öde.
Din "Cause" på Facebook, hur går det med den?
– Det som började med bara några få medlemmar växte otroligt snabbt. I denna stund har jag 30 041 medlemmar.
– En annan sak som växt fram under min Cause är en webbsida för att återförena bortkomna husdjur och ägare. Som det är nu är djuren placerade över hela delstaten i flera olika shelters. Är de inte märkta med ett mikroship är de nästan omöjliga att identifiera. Så jag har uppfunnit en webbsida som kan lösa detta. Jag letar just nu efter någon som kan bygga den, eller vara med och sponsra. De största organisationerna har redan sagt att de vore jätteintresserade och att den kommer vara till nytta även när detta är över som ett verktyg för att hitta förlorade husdjur.
Det finns så mycket hemskt i världen, och jag tror många känner att de inte kan göra någon skillnad. Men du gjorde något…
- Jag är precis som vem som helst, det enda som skiljer mig och "de flesta" är att jag vet att jag kan göra en skillnad. Många skriver till mig på Facebook och ber om hjälp - men de kan verkligen flytta berg på egen hand! Jag hoppas och önskar att fler blir inspirerade och att de gör sin del för att förändra jorden till så som vill ha den. Inte pliktskyldigt, utan med glädje. Det är en kanonkänsla att veta att man faktiskt kan påverka och man ska inte tyngas ner över allt som är fel, tvärtom. Det är viktigt att våga öppna ögonen och se möjligheterna!

I samband med katastrofen samlade Djurens Rätt via Chickas minnesfond in pengar, och bidrog själv med 10 000 kronor, som skickades till Royal Society for the Prevention of Cruelty to Animals som arbetar på plats med brändernas offer. De ger skadade djur veterinärvård och hjälp. De hjälper också djur att hitta tillbaka till sina familjer. Och de hjälper till med mat och vatten. Vill du också vara med och stödja de drabbade djuren i Victoria? Sätt in önskat belopp på Chickas Minnesfond (pg 90 00 63-9). Skriv "Victoria" i meddelandefältet.

Elins "Cause" på Facebook finns på adressen http://apps.facebook.com/causes/215262/6707497?m=6d54c0aa. Det är svårt att direkt översätta ett "Cause" på Facebook till svenska, men det kan beskrivas som en grupp med ett ändamål, där deltagarna kan engagera sig för en god sak. I USA går det även att samla in pengar till ett Cause, det är dock inte möjligt för svenska organisationer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.