5 maj 2009

Uppdrag granskning, varför ställa äldre mot djur?

På onsdag visar Uppdrag granskning ett reportage om den svenska äldrevården, och i trailern för programmet påstår man att äldre "behandlas som djur - men det är inte sant, djuren har det bättre". På programmets hemsida går att läsa att "I samhället finns lagar som ska garantera såväl djur som dömda fångar att få vistas utomhus. För våra gamla finns inga sådana rättigheter."

Min tre spontana tankar kring det upplägg man tydligen har valt:

1. Djur har det inte bättre. Jag gissar att Uppdrag granskning syftar på de regler som finns för hur hundar ska rastas när de pratar om rätten för djur att vistas utomhus, men för majoriteten av de djur vi håller finns naturligtvis inga sådana regler. Däremot får råttor svansarna avklippta i djurförsök, minkar hålls i nätburar på pälsfarmer och kor, grisar, kycklingar och många andra djur dödas på löpande band i svenska slakterier. Och så vidare. Detta är naturligtvis inte bättre.

2. Den spontana reaktionen på min spontana tanke nummer 1 blir troligen hos en del att jag bryr sig mer om djur än om människor. Men att ställa svaga grupper mot varandra på det sättet är en onödig retorik för att vinna enkla poäng. Något blir inte värre bara för att det ställs i relation till något annat. Ingen tjänar på att ställa djur och äldre mot varandra.

3. Att vi så ofta använder begreppet "behandlas som djur" om något som är riktigt dåligt borde ju onekligen säga en del om hur vi faktiskt behandlar djur.

8 kommentarer:

  1. Satte nästan kaffet i halsen när jag såg trailern...

    "Djuren har det bättre" ...jo, tjena.

    SvaraRadera
  2. Bjud Uppdrag Granskning-teamet på en resa med en djurtransport resp en dag på äldreboendet. Kan se rubriken framför mig "T o m djur får åka mer på charter än gamla och sjuka"

    SvaraRadera
  3. Ja, bra att du tar upp detta. Jag har alltid hatat den jämförelsen.
    Men jag står också fast vid att rent genrellt har äldre det betydligt bättre än djur. I stort.

    SvaraRadera
  4. Bra poäng om de enkla poängernas retorik, alltså den om att ställa svaga grupper mot varandra. Och som vanligt undrar jag om budskapet som du tar upp aktivt förmedlats till dem som bör informeras, i detta fall redaktionen på uppdrag granskning?

    Det är viktigt att Djurens Rätts budskap även i enskilda frågor som denna hörs och syns högt och ljudligt så att ingen har en chans att glömma bort de allra svagaste och deras perspektiv, alltså djuren.

    SvaraRadera
  5. Mycket väl talat! Förstår inte ens hur de kunde påstå att djur har det bättre. Är en riktig myt, som alltför många verkar tro på; att alla djur i Sverige har det bra.

    SvaraRadera
  6. Tack för att du tagit upp detta... Jag har blivit sjukt provocerad av deras trailer. De intresserar sig för att skapa säljande program snarare än att förbättra saker genom att ytterligare spä på myten om att djur skulle ha det bra. Kom igen när de gamla får springa på ett löpband och när de försöker dricka vatten ges elstötar...

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.