9 november 2009

Bloggen går på mat- och hälsomässa - och blir besviken

Undertecknade begav sig under söndagen till Älvsjömässan för att besöka hälsomässan "Allt för hälsan" och matmässan "Det goda köket". Naturligtvis med en baktanke att kunna leverera en rykande färsk och intressant rapport om nytt och intressant på vegoområdet.

Men det blev inte mycket med det.

Matmässan bestod på det stora hela av en väldig massa vin och en väldig massa kött. Och lite annat., men inte särskilt mycket. Trist. Självklart insåg jag redan på förhand att allt inte kommer vego (tänk vilken chock man hade fått om allting hade varit det!) men mat är så mycket mer än vad man hittade på mässan "Det goda köket". Pasta, grönsaker… ja, ni vet. Den matintresserade vegetarianen eller vegan hade närapå mer utbyte av båtmässan i lokalen bredvid.

"Allt för hälsan” var då lite mer intressant. Bland annat kunde man besöka våra vänner Kung Markatta, Biofood och Tartex. Alpro bjöd på yoghurt och reklamblad med Blossom Tainton på. Och så var det nötter överallt. Nötter verkar vara hett just nu.

Den stora "stjärnan" på hälsomässan var Anna Skipper, som i samarbete med Kung Markatta precis släppt fyra nya vegoprodukter under eget namn (korv, burgare och två sorters strimlor – biff och kyckling. Allt veganskt). Tyvärr fanns dessa produkter vare sig att smaka på eller köpa, så det blir ingen recension av dem just nu.

Förutom vad som nämnts ovan fanns det som brukligt en massa pulver, massagestolar, underliga träningsredskap och ett gäng spaanläggningar i Lettland som gjorde reklam för sig. Och det hade kunnat vara så mycket roligare i mina ögon, det finns ju mängder med hälsosamma företag som säljer vego som borde varit där. Som jag skrev tidigare, jag har aldrig förväntat mig 100 % vego. Men det finns så jättemycket mer intressant som borde få plats på en hälsomässa.

Sammanfattningsvis var det med en rätt stor dos besvikelse jag återvände hem, satte på datorn - och då upptäckte att det i Amerika nu går att dricka vegansk kalkon. Wow.

Det blev en rätt bra vegodag ändå.

3 kommentarer:

  1. Det var ju tråkigt att de inte tänker längre. Särskilt med tanke på hälsoaspekten, men även ur miljösynpunkt.

    SvaraRadera
  2. Anna Skippers produkter är FRY's i ny förpackning. Så du har säkerligen smakat dom. Häftigt nonetheless, hoppas det leder till bättre distribution.

    SvaraRadera
  3. Jag förstod det som att några grejer var nya, så som strimlorna. Men det är möjligt att det är jag som har dålig koll.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.