5 november 2009

Tre reflektioner kring Al Gore, ordet vego och att äta vegetariskt

För att återknyta till ett kärt ämne här i bloggen så tycker jag det finns tre saker att reflektera över kring denna artikel som jag precis sprang på.

Reflektion nummer 1. Har Al Gore sagt något om köttkonsumtionens miljöpåverkan tidigare? Jag utforskade de allra mest avsides belägna delarna av min hjärna, men lyckades ändå inte komma på att jag hört något om detta förrut. Så här säger han i ovan nämnda artikel:

"The former US vice-president turned environmental campaigner said on Wednesday he agreed with the UK's Nicholas Stern that meat eaters have contributed greatly to increased global carbon emissions.
"I'm not a vegetarian, but I have cut back sharply on the meat that I eat," he told ABC Television from New York.
"It's absolutely correct that the growing meat intensity of diets around the world is one of the issues connected to this global crisis - not only because of the CO2 involved, but also because of the water consumed in the process.
"You could add in the health consequences as well."
Substituting more fruit and vegetables in an everyday diet was the responsible thing to do, he said.
"I've made those changes, and while I don't go quite as far as Nick saying everybody should become a vegetarian - partly because it's difficult enough to get the agreement without adding that on top of it - it is a legitimate point of view."
Jag såg Gores film An Inconvenient Truth för något år sedan eller två, men kan inte minnas att det sades något om köttkonsumtionens miljöpåverkan i den. Men det är hur som helst intressant och glädjande att Al Gore hoppat på klimatvegotåget vid det här laget. Hur är det man brukar säga - sent ska syndaren vakna?

Reflektion nummer 2. Rubriken till artikeln är Turn vego to save planet: Gore. Och jag tror bestämt det är första gången jag sett ordet "vego" användas som ett engelskt ord. Och jag tror bestämt att Djurens Rätt var bland de första som använde ordet "vego". Alltså måste Djurens Rätt vara en global trendsättare i frågor som rör vegetarisk kost osv.

Men det visst vi ju redan.

Reflektion nummer 3. Varför är det så svårt att säga att det är bra att vara vegetarian? Al Gore framför argumenten, men vill inte gå så långt som att säga att alla borde bli vegetarianer.

Så då får väl jag säga det: välj vego. Det är bra för djuren, för miljö, för dig själv och för alla andra på jorden. Det är bra att vara vegetarian. Bra för alla. Bäst för alla. Bra, bra, bra. Det är jättebra.

4 kommentarer:

  1. Men vad betyder egentligen ordet ”vego”? Är det ungefär som ”veggie” = vegetarian, eller är det mer åt veganhållet? Eller ett samlingsnamn för båda?

    SvaraRadera
  2. Vi använder det som ett samlingsnamn för båda. Istället för att behöva säga "vegetariskt och veganskt".

    SvaraRadera
  3. Att välja vego är jätteultramegasuveränt bra! ;)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.