15 september 2010

Besviken och arg

"Jag har förstått att det har varit många frågor om minkarna. Därför kommer här ett allmänt svar om hur jag ser på frågan. Min utgångspunkt är att alla djur ska skötas väl och att djurägare självklart ska följa den lagstiftning vi har. När det inte sker blir jag besviken och arg."
Citat är jordbruksminister Eskil Erlandssons, och kommer från kvällens chat med tidningen ATL, som en direkt reaktion på Djurrättsalliansens nysläppta bilder från svenska pälsfarmer.

Två frågor hänger i luften: är han idag, den 15 september, arg och besviken över hur det ser ut på svenska pälsfarmer, eller kvarstår hans uppfattning att alla djur på svenska pälsfarmer mår ok?

Om det visar sig att djurägare inte följer den lagstiftning vi har (vid Jordbruksverkets inspektion visade det sig t.ex. att de allra flesta av de inspekterade farmerna saknade berikning i burarna, trots att detta är något som krävs enligt svensk lag, samt att en tredjedel av farmerna saknade nödvändiga tillstånd för att bedriva pälsfarmning) - vilka konkreta handlingar uppstår utifrån hans besvikelse och ilska?

2 kommentarer:

  1. den där Eskil Erlandssons... ja säger bara det.. har han inte gjort nog med misstag? ska han inte avgå snart?

    SvaraRadera
  2. Ja, jag säger då det! NÄR ska vi få en vettig människa på denna post? Jag blir så förbannad på att ingen kickar ut honom snart....

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.