6 september 2007

Ibland hajar man till av glädje!

På Ica Maxi i Nacka såg jag den här skylten, invid hyllan med tofu och veganostar. Bra att de vanliga livsmedelsbutikerna börjar inse att veganer är en konsumentgrupp! Lite tröttsamma har de säljande skyltarna vid sojamjölkshyllan, med omskrivningar om hälsa, miljö och annat, varit. Och nu, mitt bland diskar dignande av slaktprodukter så vågar man! Vi lyfter på hatten! Nu väntar vi på att samma butik ska avveckla försäljningen av gåslever... Du kan beställa folder mot gåslever här.

Chris Lundberg
Verksamhetschef
Djurens Rätt

8 kommentarer:

  1. Jag är övertygad om att du har helt fel. Genom såna här skyltar utdefinieras veganer och buntas sammans med "allergiker" och andra specialkoster. Det är ju precis det vi inte vill att de ska vara! Ungefär som när ett alternativ kallar sig för just alternativ.

    SvaraRadera
  2. Om det är sånt här som Djurens Rätt ser som STORA framsteg för djurrättsrörelsen, ja då är det sämre ställt än jag trodde med organisationen.

    /Joakim

    SvaraRadera
  3. Jocke, var i inlägget läser du "STORA framsteg för djurrättsrörelsen"? Det är jätteroligt med kommentarer i bloggen, men kommentera gärna det som står att läsa, inte det du vill att det ska stå, ok?

    SvaraRadera
  4. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  5. Hej Richard!
    Jag är inte lika övertygad om att jag har rätt som du är att du har det! :-) Det kan absolut ligga något i dina synpunkter. Men. Ordet finns. Begreppet finns. Vi blir frustrerade när vi går till restauranger, försöker beställa veganmat och möts av en tom blick. Vi kallar oss veganer! Och var platsar ordet bättre än i mataffären, bredvid den mat vi vill ha!?
    Visst är det lite skrepigt att associeras med "specialkost". Men vi har ännu långan väg att vandra och det här tror jag är ett litet framsteg. Nästa gång kanske vi får en egen skylt? Time will tell. Och det är inte konstigare än det andra jag skrev om: "vill du tänka på naturen" eller så. Vad är värst: att "veganen" står bredvid andra specialgrupper eller att den inte ens finns...?

    SvaraRadera
  6. Hej Chris! Problemet med ditt tankesätt är att du är låst i gamla positioner och kortsiktigt tänkande. Det bästa är såklart att "veganen" inte finns för att det inte längre finns något behov av ett särintresse. Alla fenomen som kategoriserar oss som ett alternativ eller just särintresse är en återvändsgränd och cementerar nuvarande status. Det är beklagligt att Djurens Rätts verksamhetschef inte ser detta utan gläds åt att veganismen reducerats till en "matstörning".

    SvaraRadera
  7. Hej igen Rickard!
    Jag tror vi ser olika saker i den skylten. Från att det enbart har handlat om allergier och miljö och annat så finns plötsligt ordet vegan. Och det tror jag är bra. Fördomar finns det redan plenty av, och ju mer begreppet sprids och avdramatiseras desto mer tvingas folk ta ställning till innebörden. Nej, jag "ser" inte den cementeringen, för jag tror inte på den. Jag tror det här är ett av många pyttesmå framsteg på vägen mot att veganismen inte längre har ett namn.

    SvaraRadera
  8. Jo, men det är ointressant vad du eller jag ser i skylten. Det viktiga är vad allmänheten ser och inkluderar i sitt kategoriserande. Det är den positionen vi måste försöka leva oss in i, inte våra egna upplevelser.

    I denna bild finns en överkänslighet/allergi tillsammans med ett etiskt kostval och de har ju över huvud taget inget med varandra att göra. Begreppet avdramatiseras möjligen men framförallt laddas det med en betydelse av att "det där är inget för mig, jag är ju varken laktosintolerant eller lastbilsbrännare".

    Att uttrycka glädje över detta är förvisso rörande men ändock lite (ursäkta mig) naivt.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.