27 september 2007

Förhandsvisning


7 kommentarer:

  1. Förutom att det är en plankning av senaste europeiska Animal Times så är det tyvärr typiskt Djurens Rätt - att skita i det stora djurutnyttjandet, lantbruksdjuren - och köra ett gulligt djur i stället. Förstår inte varför ni saknar självförtroende att stå upp för det centrala i djurutnyttjandet. Animal Times körde en hängd höna.

    SvaraRadera
  2. Nja, riktigt så fort går det inte att jobba fram en reklamkampanj (som är inbokad sedan länge) att vi hade kunnat göra det sedan Animal Times kom ut. Great Minds Think Alike?

    För övrigt intressanta slutsatser efter att ha sett en (1) bild. Och apropå bilder - logga in på Lunarstorm nästa vecka så får du se en gris.

    SvaraRadera
  3. Tycker att den första "anonym" resonerar minst sagt märkligt. Som reklamare ser jag inga större problem med att lyfta ett djur som gör att människor lättare går vidare och tar sig an hela budskapet. Man kan inte sälja in ett budskap utan att skapa ingångar. Att helt blunda för vad flertalet av människorna kan ta till sig - vad som fungerar som ingång - vore verkligen att skita i lantbruksdjuren. Att Djurens Rätt, en organisation som jag varit med i under många år, skulle skita i de djur som förtrycks av lantbruksnäringen är ett påstående som är tramsigt värre. Därmed inte sagt att även djur som förtrycks av lantbruksnäringen också ska positioneras i centrum. Men Djurens Rätt gör ju också det.

    Jag tycker att det är bra att Djurens Rätt tänker på sin profilering och anammar sätt som gör att man kan nå flertalet människor. Jag är mycket imponerad av det som Djurens Rätt gör.

    Ska man bli en rörelse som är viktig för folket och en rörelse som har potential att förändra samhället måste man agera på sådant sätt att man når människor. Djurens Rätt har med den här kampanjen visat att man har förmåga att göra det, och att man gör det utan att kompromissa med djurens rättigheter. Det är bara att ta av sig hatten och buga, anser jag.

    Den som alltid kritiserar idéer och handlingar för att de inte når ALLA ideologiska ideal tar på sig ett stort ansvar. Dels att i praktiken visa på sådana handlingsalternativ som ger samma resultat (sådana finns oftast inte). Och i slutändan kanske att djurförtrycket inte kommer att bearbetas så effektivt som det är möjligt.

    SvaraRadera
  4. Som både Djurens Rätt- och Peta-medlem kan jag se att båda organisationerna lyckats hitta samma bildspråk vad gäller den här annonsen.

    Har dock svårt att tro att det är en "plankning", då annonskampanjer i regel planeras med lite mer framförhållning än två veckor...

    Bra jobbat Djurens Rätt!

    SvaraRadera
  5. Anonym av den 1 oktober skriver:
    "Den som alltid kritiserar idéer och handlingar för att de inte når ALLA ideologiska ideal tar på sig ett stort ansvar. Dels att i praktiken visa på sådana handlingsalternativ som ger samma resultat (sådana finns oftast inte). Och i slutändan kanske att djurförtrycket inte kommer att bearbetas så effektivt som det är möjligt."

    Då bör väl du kunna visa att det är effektivast med en hund i stället för en höna i snaran?

    SvaraRadera
  6. Kommentar till anonym av den 3 oktober;

    Du förstår inte. Det jag skrev var faktiskt att även de individer som förtrycks av lantbruksnäringen bör positioneras i centrum. Detta i kombination med fokus på djur som ligger människor mera nära (oavsett vad vi tycker om det - vi stödjer inte utan nyttjar ett faktum). Att man reagerar mera på individer som upplevs nära är inte någon kontroversiell iakttagelse eller påstående. Det är ett faktum som utnyttjas av hela reklambranschen. Vi ska nyttja det faktumet för att sprida information och skapa opinion mot förtrycket av djur inom t ex lantbruksnäringen.

    SvaraRadera
  7. Kommentar till anonym av den 3 oktober (#2):

    Återigen, visa att det är så, i stället för att svepande säga "det är ett faktum som utnyttjas av hela reklambranschen".

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.