2 februari 2009

Gäss plockas levande för dun - köp inte dun!

Dagen efter program som Kalla Fakta under söndagenskvällen känns det både extra bra och lite extra tungt att gå till jobbet på Djurens Rätt. Bra eftersom jag får en chans att göra något åt detta fruktansvärda, men tungt eftersom grymheten är så oehörd att man för en stund kan förlora tron på det goda som jag ändå vill tro finns inne i oss människor.

Men, och detta är viktigt att komma ihåg - även om det är svårt att förstå hur personer kan ägna sina dagar åt att dra fjädrarna av levande frågor så skulle ingen göra det om det inte finns en efterfrågan på dunet. Politiker kan stifta lagar, men utan en efterfrågan skulle inga förbud behöva röstas fram. Och det är här vi i Sverige kommer in i bilden.
  • Köp inte dun.
  • Bli medlem i Djurens Rätt och var en röst för djuren varje dag.

Det är det enklaste du kan göra för att stoppa djurplågeriet. Fler saker du kan göra för att hjälpa gässen hittar du på djurensratt.se och medlem blir du på djurensratt.se/StodOss

Media i urval:

8 kommentarer:

  1. Även i Norge har detta uppmärksammats STORT
    både aftenposten.no (typ DN) & dagbladet.no (aftonbladet) & NRK (SVT)

    Tipsar bara som bevis att det uppror även här.

    Sessan

    SvaraRadera
  2. Jag tappar tron ännu mer när jag ser att ca 10 procent av de som svarat i de olika webbfrågorna säger att de inte tänker bojkotta levandeplockat dun. Jag vet att det inte behöver betyda något, men ändå..

    SvaraRadera
  3. Jag är starkt emot djurplågeri och varje gång något uppmärksammas så här stort är jag deprimerad i flera dagar och kan gråta hur mycket som helst.
    Hur klarar ni av att jobba med sådana hemska saker utan att helt bryta ihop? Jag har knappt något tro på människan längre..
    Jag menar inte att det ni gör är fel, det är mer än rätt och ni borde belönas stort, men hur kan ni vara så starka? Jag mår jättedåligt av detta.

    SvaraRadera
  4. Natalie, jag mår också dåligt av allt man ser när man jobbar för djur, men jag orkar för jag vet att djuren mår ännu mer dåligt. Och de kan inte prata, det kan jag. Att låta djurplågeri fortsätta utan att involvera är att ge sitt tysta medgivande. Styrka hittar man i varje liten seger som man uppnår. Och ju fler vi är, chanser blir större att situation för djuren förbättras.

    SvaraRadera
  5. Länkar från mig till detta inlägg. Om några skulle vilja veta mer. tack.

    SvaraRadera
  6. Det är sorgligt och se så naiva människor. Ni har inte en endaste blekaste aning om vad som pågår ni tror på allt som visas på tv, utan att försäkras om det själv. Okej ni har säkert hört flera gånger att det känns som att få håret avdraget. Ja men tanke på att experter i Ungern som har hållt på med detta i flera hundra år vet att man endast kan plocka de levande då gässen "fjädrar" vilket innebär att gåsen känner inget och inte skadas. Visst, jag påstar inte att alla håller sig till detta, Men jag är säker på att detta kommer att bli en stereotyp. Kalla fakta har utgett en massa falsk information, helt enkelt för att öka tittarsiffrorna. Gällande tvångs matanden av gässen, finns det en massa bevis på att gåsen inte kommer till skada. Men median tillägger en massa skit för att få folks uppmärksamhet. Vakna upp och inse sanningen. Gör era egna beslut och gå inte efter vad Median säger för det är inte alltid sant. Ironiskt nog är det många som vet om importerna till stora affärer men endån köper kuddar från jysk eller ikea...Hmm

    Lägg ner skitsnacket.

    SvaraRadera
  7. Hej Nappen!

    Såg du programmen överhuvudtaget? Om du gjorde det har jag svårt att se hur du kan säga att gässen inte känner något.

    När det gäller tvångsmatning får du gärna maila de bevis du nämner till peter.nilsson@djurensratt.se. Tack på förhand.

    SvaraRadera
  8. Ny skandal där en en Firma i Niedersachsen han använt maskiner avsedda för döda fåglar för att plocka gässen levande

    http://www.youtube.com/watch?v=NrQm3C2KQn8

    http://www.vier-pfoten.de/website/output.php?id=1231&idcontent=3042&language=1

    http://www.handwerkermarkt.de/nachrichten/klartext-sag-die-meinung/virtuelles-demo-forum/gaense-in-niedersachsen-werden-lebend-gerupf

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.