4 september 2009

Plötsligt händer det!

"Plötsligt händer det!" är temat för en reklamkampanj som rullat ett tag. Och idag drabbades jag av ett "Plötsligt händer det!"-ögonblick.

För er som inte varit på Djurens Rätts kansli någon gång så kan jag upplysa om att vi finns ovanför en Vi-butik. Och denna Vi-affär är antagligen en av södra Stockholms sämsta affärer när det gäller vegoutbud. Och detta alltså trots att det finns ett 20-tal vegosar en trappa upp.

Trots detta finns det dagar - då fantasin går på sparlåga och matlådan står kvar i hallen - då jag kommer på mig själva vandra runt där nere och försöka få inspiration till en lunchmåltid. Hoppas, hoppas att man ska hitta något, som man ändå egentligen vet inte kommer att finnas där.

Men, så idag. Plötsligt händer det!

Visst är den snygg? Jag blev så chockad över denna upptäckt att jag inte riktigt vet vad jag ska göra med burken. Äta, eller spara som ett minne likt en exotisk skatt upphittad på en oväntad plats? Om jag äter den, hur kommer den att smaka, kommer det att spelas musik i bakgrunden när burken öppnas första gången?

Enligt Vegan Göteborg säljs dessa konservburkar i den flesta Hemköp-butiker, men jag kan inte minnas att jag sett den tidigare. Och än mindre ätit den tidigare. Och den har definitivt aldrig någonsin funnits i Djurens Rätts lokala Vi-affär tidigare. Men plötsligt händer det! Wow.

20 kommentarer:

  1. fan va gött. :) get the feeling

    SvaraRadera
  2. Tråkigt bara att vi vegetarianer/veganer ska jubla för vilken skitmat som helst bara den är vego. Den där burken ser ursnuskig ut... iofs kanske för att den drar tankarna till annan ravioli på burk *urk*

    SvaraRadera
  3. What!! Den är helt borta här i Götet :(

    SvaraRadera
  4. Anonym, man kan se det som att det är trist (vilket det är). Eller så kan man välja att se det som att vi får möjligheten att känna glädja och lycka över en simpel konservburk, på ett sätt som de som väljer allt i affären nog inte får möjligheten att göra. Bra för oss.

    Anahita, jag kan inte minnas att jag sett den tidigare överhuvudtaget. Underligt.

    SvaraRadera
  5. Bättre med ett vegetariskt/veganskt alternativ mer än ett alternativ mindre oavsett hur burken ser ut hälsar jag dig Anonym.
    Peter Nilsson, har du öppnat burken,
    var innehållet gott?
    Kanske ska jag be min lokala butik ta hem dessa burkar.

    SvaraRadera
  6. De hade dem på Konsum här i stan för typ 10:-/burken. Köpte ett gäng o tänkte de kunde vara bra o ha. Praktiskt som fan och de gick åt snabbt hemma. Inte så fantastiskt goda men vad gött med ett vegetariskt alternativ på burk.
    Tyvärr syns de inte till längre.

    Anna

    SvaraRadera
  7. Kan informera om att den finns på Ica Kvantum i Gävle också. :) Riktigt god är den dessutom!

    SvaraRadera
  8. Åh! Då ska jag jaga rätt på en burk och ställa ut den som ett konstverk på kökshyllan därhemma.

    SvaraRadera
  9. Kul att läsa alla kommentarer om denna konservburk!

    vegankorv, inte öppnat ännu, men återkommer inom kort med en recension.

    SvaraRadera
  10. Tidigare har den funnits i nästan alla Hemköp här nere i Gbg under några år. En klassiker i packningen under tidigare festivalbesök. Nu tycks den vara svår att finna enligt flera personer. Skickade precis iväg en fråga till grossisten för att få lite info om vad som ligger bakom detta.

    Återkommer när jag fått svar.

    SvaraRadera
  11. Viktor Ism, vilken Ica Kvantum i Gävle?

    SvaraRadera
  12. Tyvärr är produkten på väg bort enligt grossisten. Se nedan:

    "God morgon!
    Vi har tyvärr slutat att importera denna produkt p.g.a. för litet
    kundunderlag. Men jag ska framföra dina synpunkter. Du är inte ensam om att
    sakna denna vara."

    SvaraRadera
  13. Ja, jag saknar den!! Och tråkig är den inte alls! Jag jublar inte över vad som helst, utan är ett stort raviolifan. Även veganer kan gilla ravioli.

    SvaraRadera
  14. Jenny: Alla veganer är nog inte lika. Jag tror säkerligen att jag skulle ha ätit den i min ungdom för att den var praktisk och vego. Men nu kräver jag lite mer stil på min mat faktisk. Menar inte alls att racka ner på den för att vara negativ, men jag som varit vego i många år kan känna att man förväntas vara glad för vad skit som helst bara det inte innehåller kött. Det är nog en fråga om ålder och smak :)

    SvaraRadera
  15. Mattias, där får min konspirationsteori kring vegomat sig ytterligare ammunition. Börjar snart bli dags att sjösätta denna teori tror jag.

    SvaraRadera
  16. Jag är fascinerad över hur olika mataktörer agerar när det gäller vegomat. Ofta göms de undan, lever en undanskymd tillvaro för att sedan plokas bort eftersom ingen köper dem.

    Tydligaste exemplet är med Tzay som i flera butiker placerats i charken för att sedan försvinna pga dåligt kundeunderlag. Jag känner inte många vegetarianer/veganer som kollar av charken efter nyheter..

    Förhoppningsvis kommer vegoprodukterna att få ett uppsving nu när flera av kedjorna lanserar egna produkter, men man vet aldrig.

    SvaraRadera
  17. Visst är det tragikomiskt? Jag vet åtminstone två affärer som har tzay om man frågar i charken men som inte har det framme.

    Är man lagt åt det konspiratoriska hållet kan man ju fundera över om det beror på okunskap, nonchalans eller om det finns ekonomiska intressen som inte vill att vissa produkter ska exponeras överhuvudtaget....

    SvaraRadera
  18. Hanna Palm Johansson12 september 2009 kl. 15:37

    Det är ju dock inte så miljövänligt att äta mat som packeterats i plåtburkar!

    SvaraRadera
  19. M-hm? Men det är väl inte relevant ur ett djurrättsperspektiv? Dessutom är ju kött extremt miljöovänligt så en konservburk mer eller mindre gör ingen skillnad för mig i alla fall.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.