19 september 2009

Tom Regan besöker Sverige - två öppna föreläsningar om djurs rättigheter

Den 25 september till den 2 oktober gästas Djurens Rätt av djurrättsfilosofen Tom Regan. Regan är en av förgrundsgestalterna för den moderna djurrättsrörelsen. Han blev känd 1983 med sin bok "The Case for Animal Rights". Han försvarar idén om djurs värde från en rättighetsfilosofisk grund.

I Sverige kommer han bland annat att besöka bokmässan i Göteborg. Givetvis finns han med i vår monter. Han håller också två publika föreläsningar under sitt besök, en i Göteborg och en i Stockholm.

Läs om bokmässan i Göteborg och missa inte att det är sista chansen att vinna biljetter idag (lördag)!

Läs om de två öppna föreläsningarna som hålls i Göteborg och Stockholm, hjärligt välkommen!

Jag träffade förresten Tom Regan senast han var i Sverige. Bland annat delade vi taxi från en föreläsning vid Stockholms universitet (har jag för mig) och jag fick då veta att Regan inte uttalas [reegan] utan på samma sätt som expresidenten, Ronald Reagan, uttalar sitt efternamn. Och att Tom Regans fru heter Nancy - vilket alltså uttalas likadant som Ronald Reagens fru Nancy Reagan. Intressant va? Dessutom hamnade vi i en veganincident på en indisk restaurang på Södermalm. Men den kan jag berätta om när vi ses på på den öppna föreläsningen i Stockholm. Ses där och då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.