7 september 2010

Vegofobi

Idag går det i Hallandsposten att läsa att många i Hylte är kritiska till att det vissa dagar endast serveras vegetarisk mat (utan alternativ!) i skolan. Det känns som att ett par saker i artikeln är värd att kommentera.

Att det serveras vegetariskt mat behöver inte betyda att maten är vegetariskt. Det kan ju vara så att maten den dagen inte råkar innehålla något djur. Det verkar råda en fobisk rädsla över att kalla maten just vegetarisk.

Tydligen var det rödbetssoppa som inte var så populärt en dag i Hylte, den mottogs inte särskilt bra. Men är rödbetssoppa vegetarisk, eller är det rödbetssoppa? Tänk om skolmatspersonalen råkar laga vegetariskt av misstag någon gång? Illa.

Det sägs också att denna vegetarisk dag skulle leda till att "eleverna [...] skolas om till vegetarianer". Att råka äta en måltid i veckan utan djur gör ingen till vegetarian. Att äta pannkakor eller grönsakssoppa gör ingen till vegetarian. Om nu det behöver poängteras. Vilket det uppenbarligen behöver....

Att det här med rödbetssoppa inte var så populärt tas också som bevis för att vegetariskt inte funkar, enligt vakmästaren och lokalpolitikern Peter Kölsten. Och min motfråga skulle väl bli om det finns någon skolelev i hela världen som gillar fiskbullar? Kanske bäst att sluta med fisk? Det funkar ju inte.

Det sägs också att "högstadieelever orkar inte med skoldag och fritidsaktiviteter på lite grönsaker mitt på dagen". Och det känns som ett uttalande som säger betydligt mycket mer om personen som yttrar det, än om den vegetariska maten.

I senaste numret av vår juniortidning Rädda djuren intervjuades Yolanda Ngarambe, 18 år, löpare på elitnivå - och vegan. Och bloggen VegoBruden intervjuade häromdagen supercyklisten Fredrik Winberg, som också han äter grönsaker mest hela dagarna.

Det finns mängder med andra vegoatleter - för att inte tala om alla de som äter vegetariskt och går i skolan, jobbar eller gör något annat på dagarna. I Sverige är det ett par hundra tusen. I Indien finns det miljoner. Om alla dessa klarar de sju dagar i veckan, så tror jag nog att högstadielever i Hylte överlever på en.

2 kommentarer:

  1. Det måste väl vara äldre personer och /eller de som har intresse i köttkonsumtion på något sätt, som så ofta arbetar mot en djur - och klimatvänligare värld?
    Äldre personer skriver jag eftersom jag själv är över 55 år och konstigt nog har överlevt på att leva vegetariskt under största delen av mitt liv , trots alla farhågor från köttätare om motsatsen. Under min första skoltid i skolmatsalen fanns inga alternativ utan man måste äta upp på tallriken. Och det fanns inget vegetariskt. I mitt fall innebar det att jag åt minimalt och smusslade med maten. Då kan man tala om att man fick för lite energi.
    Människor från min generation och uppåt tror nog faktiskt själva att man måste äta kött för att hålla sig stark och frisk. Detta trots att de själva ofta faktiskt inte ser särskilt hälsosamma ut. Om jag inte minns fel så är det också arbetsamt för kroppen att bryta ner animaliska proteiner och fetter. Och ju äldre man blir desto större påfrestning för inre organ.

    SvaraRadera
  2. Bra insändare som svar på artikeln ovan: http://hallandsposten.se/asikter/hplasaren/1.951735-vi-behover-ata-mer-vegetariskt

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.