2 september 2010

Webbannonsering

Från igår och två veckor framåt finns Djurens Rätts webbannonsering för djuren i valrörelsen ute. Så här ser bannern ut på sajten ifokus.se:

Vi har fått frågor som undrar varför vi syns på vissa sidor som inte känns självklara att vi skulle synas på (så som bloggare som skriver om päls, alkoholkonsumtion eller dylikt). Och svaret på detta är att vi använder ett webbannonseringsprogram som gör att vi syns på en mängd olika sidor utifrån antal besökare, ledig plats osv. Vi styr själva inte själva exakt över var vi syns, eller när.

Men naturligtvis innebär inte webbannonseringen att vi ställer oss bakom innehållet på sidan där vi syns, eller att vi har något särskilt samarbete med den, eller de, som har sidan. Det är ett annonsutrymme vi har köpt, och sidan där vi syns är en del i ovan nämnda webbannonseringsprogram.

5 kommentarer:

  1. Jag vet inte vart man ska skriva förslag man har. men jag såg i metro att det behövs ungefär en och en halv miljon varje år för att man ska kunna forska på ett få fram kött i laboratoriet. kan inte djurens rätt gå in med dom pengarna?

    SvaraRadera
  2. Hej Emma,

    i dagsläget tror jag inte det råder någon enhällig uppfattning om att detta faktiskt är den bästa utveckling som är bäst för djuren. Själv tror jag mycket på det odlade köttet. Så länge människor kommer äta kött är det bättre att de äter kött från djur som inte kommer från djur.

    Men å andra sidan, frågan är hur mycket pengar vi ska satsa på något som vi egentligen inte behöver? Att äta vegetariskt (eller ännu hellre veganskt) löser problemet med djur som lider, det behöver vi inte odlat kött till att göra. Tofu, bönor och annat gott finns redan.

    Ingen helt enkel fråga med andra ord. Men om Djurens Rätt ska gå in med pengar är rent konkret en fråga för vår riksstämma, där ombuden är med och röstar om hur organisationen ska arbeta. Nästa års stämma äger rum i maj, och är du medlem är du väldigt välkommen in med en motion i ämnet.

    SvaraRadera
  3. Det finns inget vidare intresse från företag eller från forskningsinstitut, eller från t ex NASA, att satsa pengar på den här forskningen, och varför det är så är ganska uppenbart. Provrörskött kommer inte slå igenom. Skulle det finns ens en lite chans att in vitro-kött var framtiden, så skulle det finnas pengar så att det blir över för forskning.

    Men in vitro kött kräver enorma resurser, det är energikrävande att odla och kommer inte kunna konkurrera prismässigt. Eller miljömässigt. Och det finns heller ingen realistisk marknad. Vegetatianer/veganer vill inte äta provrörs-kött. Vi tycker det är äckligt med kött. Köttätare vill inte äta artificiellt kött. De vill äta billigt fulkött. Och köttätare som slutar äta kött behöver inte vänta på fler kött-substiutet. De behöver bara gå till vilken butik som helst och köpa t ex en sojabiff.

    SvaraRadera
  4. Fredrik, det brukar vara miljöskälen som framförs, så att det inte skulle kunna konkurrera miljömässigt verkar lite underligt. Och vem vet hur de förutsättningarna ser ut för att producera kött på syntetiskt väg om 10, 20 eller 50 år?

    Men i övrigt tycker jag du har du en hel del poänger.

    SvaraRadera
  5. Miljövinsten med in vitro-kött är tyvärr överdriven eller möjligen totalt obefintlig. Cell-odlingar kräver mycket energi. En kolkälla/näringslösning, stabila/höga temperaturer, förmodligen en tämligen steril miljö och att man har bra kontroll över atmosfärsförhållanden osv.

    Missuppfattningen om miljövänligheten tror jag kommer dels av ekonomiska intressen (företagen som vill utveckla produkterna), dels från ett okritiskt ”åh jag hoppas att det blir så här”, och dels från en allmän övertro på ingenjörskonst och framtidens teknik.

    Som jag ser det finns redan framtidens mat. Den odlas på åkrar och får sin energi från solen. Sån mat kräver heller inte att man återkommande tar celler från levande djur för att odla kött. ;)

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.