30 maj 2012

Ännu en gång fallerar moralen i P3:s Christer

"Ja, jag är omoralisk i mina kostvanor".
Det här med moraltestet i P3:s program Christer börjar (nästan) bli smått underhållande. Denna vecka är det Alexandra Pascalidou som moraltestas, och svaret på frågan om vi har rätt att döda för att äta kött är precis detsamma som alla andra veckor - nej, vi har ingen moralisk rätt. Nej, jag är inte vegetarian eller vegan. Jag är omoralisk i mina kostvanor. Det är en överenskommelse vi har gjort i världen, att vi får döda djur för att äta dem.

Som i princip varje vecka är det inte kunskapen eller den moraliska kompassen som är helt galen, det är i omsättningen av det vi vet till att bli en praktisk handling som något saknas. Vi vet att det vi gör är fel, och ändå fortsätter vi att göra det. Och i detta fallet drabbar det vi gör fel andra, på ett ytterst påtagligt sett.

Hur vi - i form av de djurrättsengagerade - får denna inkonsekvens att upphöra är onekligen en av vår tids stora 10 000-kronorsfrågor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.