17 december 2011

De tio bästa djurrättsprotesterna under 2011

Det kryllar ju av listor så här års, och fler lär det bli ju närmare nyåret vi kommer. Här är en lista över de 10 fräsigaste djurrättsprotesterna under 2011, sammanställd av The International Business Times (av någon anledning...). Det blir förstås rätt mycket PETA (alltid lika fotovänliga i sina aktiviteter) och en hel del naket.

Den första (av Animal Naturalis i Barcelona) och den andra bilden (Animal Equality i Madrid) är ju helt fantastiska, på olika sätt. Den fjärde bilden hade jag helst sluppit se...

Och apropå bild nummer två, Animal Equality i Madrid - så här gick det till:


6 kommentarer:

  1. Rörande video. Synd bara att det inte finns nån text så man fattade hennes tal X)

    Det här med att djurrättsaktivister ibland använder sig av döda djurkroppar... Hm. Jag blev lite ställd första gången jag insåg att djuren var riktiga, att aktivister faktiskt tar riktiga djur för att förstärka känslan. Tyckte det var konstigt. Nu tänker jag mest att det är vackert. Jag menar, alla de dödade djur som slängts på någon jävla sopptipp blev istället använda för att hjälpa till i djurrättskampen.

    SvaraRadera
  2. Det är en balansakt det där, tycker jag. Det kan vara väldigt effektfullt och bli göras väldigt värdigt och fint. Risken är väl att kropparna blir till nån sorts rekvisita i kampen, men jag tycker inte vi kommit dit.

    SvaraRadera
  3. Jag skäms över den s.k. rörelsen. Enbart två (!) av tio aktioner visade inte naket, eller anspelade på sex. (Lettuce ladies är en PETA-kampanj som mycket tydligt anspelar på sex, även om just fotot i den här listan (#7) inte gjorde det)

    Varför skall man behöva klä av sig för att vara djurrättsaktivist? Pinsamt! Jag tror att kampanjer som dessa gör mer skada än nytta. Visst nakna ungdomliga kroppar drar till sig mediaintresse, men förs budskapet ut? Jag tror snarare att folk tar chansen att se lite hud, och sedan stänger sidan med stärkt uppfattning att djurrättsaktivister är ena riktiga galningar.

    Tacka vet jag Igualidad Animal. Väldigt starka känslor i den kampanjen, som hittills utförs respektfullt. Precis som Peter fruktar jag dock att dessa demonstrationer kan komma att bli vardagsmat, och därmed tappa sin kraft. Det har redan skett ett flertal liknande aktioner i Spanien, Frankrike och Rom, och inte bara av Igualidad Animal, så det känns redan som att det är dags att dra i bromsen innan tåget spårar ur. Det dröjer nog inte länge innan PETA står där på torget, nakna tonåringar hållandes döda djur, och då har vi förlorat ytterligare en kampanj till dessa proffsaktivister.

    SvaraRadera
  4. Edanator, nu är ju dock denna lista en sammanställning gjorde av en tidning - som naturligtvis gillar att publicera bilder på naket, eftersom det resulterar i fler klick och läsare. Så jag skulle inte säga att det är representativt för djurrättsrörelsen.

    Däremot är det ju denna del av djurrättsrörelsen som hamnar i just reportage som dessa, oavsett hur orepresentativa de här.

    Håller med om Igualidad Animal. Förebilder på en massa sätt.

    SvaraRadera
  5. Håller med Edanator.
    Förstår inte varför vi ska klä av oss för att bli tagna på allvar? (det blir vi ju liksom inte, hur mycket uppmärksamhet det än väcker)

    Om man kämpar för att vi inte ska objektifiera djur, så kanske inte den ultimata lösningen är att objektifiera människodjur...

    SvaraRadera
  6. Jag tycker också det eviga sexualiserandet är störande. Och fel. Och hemskt. Jag är inte bara vegan utan även feminist (big surprise) och anser att det är fel att objektifiera någon för att saluföra något annat. Varesej det är en rättvisekamp eller reklam för prylar... (http://saljgrejmedtjej.se/)

    PETA är ju riktigt duktiga på att anspela på sex i alla sina reklamer. Jävla synd alltså.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.