28 november 2012

Vegetarisk pizza är inte vegetarisk

"Vegetarisk pizza är inte vegetarisk."
Gourmetpizzeriaägaren Leila Bonnevier intervjuas idag av DT. Och hon har onekligen en tämligen klarsynt bild av vad det här med vegetariskt innebär.
"Ost utan löpe är lika svårt att hitta. Löpe görs av kalvmagar vilket gör att vegetariska pizzor sällan är helt vegetariska berättar Leila."
Ska vi gissa att hon är en av extremt få svenska pizzabagare/ägare som insett att den vegetariska pizza inte är vegetarisk. Och egentligen är den ju inte vegetarisk enligt Konsumentverket heller - det som marknadsförs som vegetariskt ska vara utan djurprodukter, egentligen.

Med andra ord borde pizzan egentligen heta Lacto-Ovo-Vegetariana-Med-kalvmage (förutsatt att det är ägg i smeten).

15 kommentarer:

  1. I storstäderna kan en ju hålla sig till de faktiskt vegetariska pizzorna. Men utanför Malmö, Göteborg och Stockholm är de svårfunna :-(

    SvaraRadera
  2. vad skulle det vara ägg i? pizzadeg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Har fått för mig att det snarare är regel än undantag. Även om det är i små mängder.

      Radera
    2. Jag har pratat med mjölkproducenter och osttillverkare. Löpe är numera ett enzym som görs kemiskt och det är alltså väldigt ovanligt att man tar enzym från kalvmagar nuförtiden. Det kemiska är billigare och mer lättillgängligt helt enkelt.

      Radera
    3. Hej Jenny, har du någon källa till detta? Trevligt om det stämmer, men det är första gången jag hör att det skulle var så. Vad jag vet får det inte kallas löpe om det inte kommer från just kalvmagar, och att det är klart vanligast med animaliskt ursprung.

      Radera
    4. Jag har också läst att det inte får kallas löpe om det inte kommer från kalv. Kommer det inte från kalv, ska det uppges som vegetabiliskt löpenzym på innehållsförteckningen.

      Radera
  3. När löpe tillverkats på vegetabiliska enzymer är det i regel utmärkt. Jag har sett några olika beteckningar men vegetabilisk ostlöpe och vegetabilisk ostenzym är väl de vanligaste. Står det däremot Ostlöpe är det gjort på animaliska produkter.

    SvaraRadera
  4. Vegetabilisk löpe brukar vanligtvis vara utmärkt med antingen vegetabilisk ostenzym eller vegetabilisk ostlöpe. Står det däremot ostlöpe är det animaliskt löpe som avses.

    SvaraRadera
  5. riktig pizzadeg innehåller INTE ägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du med "riktig" menar "som det borde vara" så har du säkert rätt. Om du med "riktig" menar hur det ser ut på pizzerior i allmänhet så vet jag inte om du har lika rätt.

      Radera
  6. Äter jag pizza är det utan ost, ingen höjdare direkt. Men i Stockholm hittade jag veganpizza, helt underbart. Nu har jag hittat ett ställe i Göteborg som jag tänker besöka nästa gång jag är där.

    Vad skulle hända om man anmälde alla "vegetariska" pizzor/hamburkare till konsumentverket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Göteborg finns Old Corner och Kellys, som båda har veganska pizzor. Kanske någon mer som jag glömmer just nu i alla hast... Men kul!

      Tror detta egentligen handlar om märkning av livsmedelsprodukter, skulle gissa att vegetariskt på en meny inte faller under samma regler. Tror jag.

      Radera
    2. I Malmö finns veganska pizzor på Algarve och Rex. :)

      Radera
  7. Nu blir jag orolig... Brukar pizzadeg innehålla ägg? I början när jag var vegan frågade jag alltid vad degen innehöll, och dem sa alltid att det inte var ägg eller mjölk i. Sen slutade jag fråga för det verkar så självklart... Aj som faan om jag hade fel. Har käkat pizza mååånga gånger sedan jag slutade fråga :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det är vad jag har fått för mig i alla fall. Någon pizzabagare jag pratade med sa att det alltid var så. Men det kan säkert vara fel.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.