28 augusti 2009

Mat-Tinas förfall

Hon har väl aldrig egentligen lagat särskilt mycket vego, men jag har ändå sett de flesta av Mat-Tinas matlagningsprogram. Det var underhållande, alltid får man något tips och så hade hon ju en sådan kul dialekt. Hon blev snabbt Mat-Tina med hela Svenska folket.

Men nu är hon bara tråkiga Kött-Tina.

Förra året blev Tina Nordström ambassadör för Svensk Köttinformation och för svenskt kött. "Jag funderade mycket på min framtid och bestämde mig för att fokusera på svenskt kött" sa Tina i ett pressmeddelande. Och nu kan vi se henne i reklamfilmer som denna, som närmast är en parodi på sig själv.

Men frågan vi ställer oss är om Kött-Tina verkligen är lycklig? För att citera Sanna Lundell, i hennes blogg den 9 augusti:
Alltså hur osmaklig är inte den där jävla köttreklamen som dyker upp i tid och otid. Stora fläskiga karrébitar eller vad det är och så Tinas lite skämmiga leende. Kanske bara något jag inbillar mig, men jag tycker mig ana en tvekan i hennes ändå självklara mycket säljande inslag. Hon försöker vara vår härliga gamla mat-Tina, men det har smygit sig in en känsla av sellout i tonen. Hon trivs inte riktigt med köttet, det är liksom för mycket. Mat som gör dig lycklig har jag för mig att hon säger. Huvvaliga.
Mat-Tina, kom tillbaks, vi saknar dig! Och så låtsas vi om att Kött-Tina bara var en hemsk mardröm. Ok?

2 kommentarer:

  1. Haha jag har också reagerat på den där reklamen (vem har inte det?), den är gross!! Men jag har i å för sig aldrig gillat Mat-Tina, av olika anledningar.
    En till reklam som är i samma klass som köttreklamen är en annan kött- (öl)reklam. Den är ju så avslappnat, spontant, två kockar emellan - gross! Den med.

    SvaraRadera
  2. ryggade också tillbaka när jag såg reklamen, har hon ont om pengar eller vad?!

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.