13 augusti 2009

Vad tycker vi om odlat kött, Vegan Freaks Radio avsnitt 108 och Quorns nya logga?

Det är något speciellt med frågespalter. Näst efter sporten, inrikes, utrikes, insändare, serierna och kulturdelen är det nog det roligaste som finns att läsa i en tidning. Så varför inte börja med en frågespalt i bloggen tänkte jag. Har du funderingar något som rör djur, djurrätt eller Djurens Rätt – skicka din fråga till peter.nilsson@djurensratt.se och jag kan närapå garantera svar i ett kommande inlägg.

Till denna premiär saknas det av naturliga skäl några frågor, så jag fick helt enkelt hitta på dem själv.

Fråga: Tack för en fantastiskt blogg, den gör mitt liv mycket roligare att leva. Jag undrar vad du tycker om det här med odlat kött?

Svar: Tack för de vänliga orden, och lustigt att du frågar om just detta eftersom det är något jag gått och grunnat på under några dagar. Allt sedan CNN skrev en artikel i frågan, som sedan blev till en svensk version i Aftonbladet.

Eller snarare än att grunna har jag gått och försökt komma på vad som talar emot att odlat kött är det bästa som skulle kunna hända oss alla.

Bild av Mike Licht.

Att forskare håller på och utvecklar kött som kommer från laboratorium istället för från ett dött djur är inget nytt. Och i april 2008 hölls den första internationella konferensen i ämnet. Platsen var Oslo och min kollega Cecilia Mille fanns på plats och bevakade evenemanget.

Ju närmare dessa produkter är att bli verklighet, desto mer aktuellt känns det att skaffa sig en åsikt i frågan. Bu eller bä helt enkelt. Bloggen varavegan.se uttrycker en viss mått av skeptiskhet. Själv är jag helt och hållet bä.

Om det är så att vi inte kommer att kunna övertala alla människor med våra argument (vilket jag inte tror vi kommer att kunna) så får vi ta nästa steg och se till att det kött som folk äter kommer från celler som växt i ett labb och inte från en gris som levt ett miserabelt liv i en djurfabrik. Eller som Cecilia uttrycker det i länken ovan: "Odlat kött skulle kunna innebära ett alternativ för de människor som inte väljer det uppenbara sättet att bespara djur lidande och död – att äta annat än kött".

Jag kan se vissa inkörningsproblem. Och jag är rätt säker på att Mats-Eric Nilsson har sina betänkligheter. Men min poäng är att djurfabrikskött inte precis är höjden av sund och naturlig mat det heller. Vill man vara naturlig - håll dig till grönsaker, baljväxter och dylikt. Det är naturligt, gott och helt vego.

Till det odlade köttets fördelar har vi kvar argumenten att det odlade köttet är nyttigare. Och bra för miljön. Och bra för djuren, viktigast av allt.

Fråga: Hej Djurens Rätt blogg. Vad tycker du om senaste podsändningen från Vegan Freaks Radio?

Svar:
Inte mitt favoritavsnitt direkt, men det var intressant när Gary Francione var med och pratade om stora organisationer med en medlemskår där alla inte är vegetarianer eller vegan. Francione har helt rätt i att det är så enkelt för dessa organisationer att lägga skulden på producenterna och inte rikta fokus på efterfrågan, på konsumenterna – och i förlängningen på medlemmarna. Ingen efterfrågan, ingen produktion, så enkelt är det. Och ändå demonisera vi allt för ofta de som tjänar pengar på att människor lägger sina egna pengar på en produktion där djur lider och dör. Tänkvärt tyckte jag.

Och det om att erbjuda en liten åtgärd för att stilla sitt samvete var intressant. Ger man som djurrättsförespråkare människor möjligheten att ta ett litet, litet steg för att göra något för djuren för att stilla sitt dåliga samvete över alla hemskheter de får ta del av så kommer de med all säkerhet att ta detta lilla, lilla steg. Istället för att på ett enkelt och tydligt sätt erbjuda möjligheten att ta steget fullt ut. Vi är lata av naturen vi människor, är det inte så? Tänkvärt det också hur som helst.

Så, om du känner dig redo för kompromisslös veganpropaganda, en hel del amerikanska svordomar och en lång utläggning om de Philadelphia – ladda ner avsnitt 108 från http://veganfreakradio.com/. Men spola förbi de första 20-25 minuterna, du missar inte så mycket.

Fråga: Vad tycker du om Quorns nya logga?

Svar:
Bra fråga. Först gillade jag den, somriga och fina färger. Men känns den inte väldigt barnslig? Ingen självklar succé i mina ögon. Tror jag gillar grön, orange och vitt bättre än orange och gul.

7 kommentarer:

  1. Har du hört talas om http://www.middagsfrid.se (http://middagsfrid.blogspot.com/) som har en helt vegetarisk måltid per utskick och satsar stenhårt på närproducerad kost. "Varje veckomeny består av 4 maträtter: en kött-, en fisk-, en fågel- och en vegetarisk rätt."

    Jag tror det är bra för dem som ännu inte "vågat" prova helt vegetarisk kost förut. Visst Ni förespråkar veganskt, men för många är det ett väldigt långt steg, steget till vegetariskt är lite kortare, därifrån till veganskt är det kanske inte sååå stort.


    Det nämndes inte så mycket om P3 Pattis 2 vegetariska veckor. Det var lite synd :)

    SvaraRadera
  2. Fajsty, hört talas men inte tittat så mycket på. Ska kolla in. Steg är till för att tas.

    Nej, det där i P3 försvann. Jag höll utkik i början, sen tappade jag tråden.

    SvaraRadera
  3. Odlat kött är en intressant fråga. Få av oss som läser den här bloggen ser nog något större personligt behov av odlat kött, eftersom många av oss valt bort kött för länge sedan och saknar det inte.
    Behöver världen odlat kött? På den frågan tycker jag att så länge det varken skadar djuren direkt eller indirekt (synen på djur, etc) så ser jag inget fel i det. För mig finns inget självändamål med att leva "naturligt" eftersom mänskligheten löpande måste hitta nya former av levnadssätt. Vad som är naturligt har dessutom en tendens att förändras över tid.

    SvaraRadera
  4. Jonne, tror du har helt rätt i ditt första antagande. Att välja vego med existerande utbud borde egentligen vara nog. Och då kan det odlade köttet ses som en onödig produkt.
    Men om vi ser att vi helt enkelt måste komma till rätta med konsumtionen av djur - och de problem för världen, vår hälsa och våra medmänniskor som detta orsakar - så tror jag att det odlade köttet har en roll att fylla. För alla de som fortsätter äta kött med argumentet att "det är gott".

    SvaraRadera
  5. Håller med dig där Peter.

    SvaraRadera
  6. har hört att det finns flera problem med in vitro kött ändå - tillexempel att framställningen (i alla fall till en början) förutsätter gener från djur som kanske medför lidande för de individerna?

    SvaraRadera
  7. Hej Boel!

    Problem finns det alldeles säkert. Men jag kan inte se att de överväger fördelarna.

    I artikeln på CNN står det så här om tillverkningen: "In-vitro meat is made from samples of animals conventionally slaughtered. For example, "pork" is made from pig ovaries retrieved from slaughterhouses, which are fertilized with pig semen, transforming them into embryos."

    Det låter läskigt och inte särskilt lockande. Men inget djur dödas specifikt för detta odlade kött (som jag förstår det) och i längden bör det innebära att färre djur behöver plågas och dödas i djurfabriker. Och då tycker jag det är en bra grej.

    Förhoppningsvis förfinas processen längre fram så att denna del av "tillverkningen" försvinner.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.