25 augusti 2009

Om djurplågeri och djur inom lagstiftningen

I dagens Aftonbladet kan vi läsa om Sveriges grymmaste djurplågare, eller snarare om de löjligt låga straff som personer som döms för djurplågeri får. Detta är naturligtivs egentligen inget nytt, men det är strålande att det lyfts fram.

Att skärpa lagstiftningen för att komma till rätta med denna problematik är ett steg att ta för att komma till rätta med denna problematik. Djurens Rätt anser att det ska föras in ett nytt brottsrekvisit – grovt djurplågeri och grov vanvård – där det ska finnas ett minimistraff utsatt, förslagsvis 15 månaders fängelse. Vi anser att det är viktigt att personer som utför brott mot djur också döms till utbildning och träning i djuretiska frågor och hur vi bör förhålla oss mot djur. Det sista gäller inte minst barn och ungdomar, som annars riskerar att gå vidare och utföra grövre brott – både mot djur och mot människor.

Men straffen för dessa brott återspeglar också djuren låga status i vårt samhället, och steg två måste bli att höja djurs status. Juridiskt betraktas djur som saker och lagstifningen går hand i hand med hur vi ser på brottsoffren.

Djurens Rätt arbetar för att djur i lagstiftningen ska ses som varelser med individuella rättigheter. Vi anser att djur ska ha processuella rättigheter, d v s att det ska finnas någon som ska kunna företräda dem och överklaga beslut som går djur emot. Vi arbetar också för att djur ska ha målsägarbiträde och att djur som är offer för brott ska kunna få ersättning ur brottsofferfonden. Vi vill också att det ska finnas specialutbildad polis och specialutbildade åklagare som ska handlägga anmälningar och utredningar om brott mot djur.

13 kommentarer:

  1. Bra skrivet!

    Gällande djur o politik så blev jag förvånad över att se att Sverigedemokraterna har en sida tillägnad djurskyddsfrågor: "SD-djurskydd" www.sddjurskydd.se/ Det hade åtminstone inte jag förväntat mig.

    SvaraRadera
  2. "Jonne": Sverigedemokraternas "djurskydd" är en ursäkt för att hetsa mot muslimer. Hoppas Djurens Rätt håller alla rasistorganisationer kort. Det är dessutom patetiskt att du får det att låta som att du bara "råkat" upptäcka den främlingsfientliga webbsidan. För söker man lite märker man snabbt att du dyker upp som ett troll med med SD-propaganda i många, många kommentarsfält på nätet. Djurrätt innebär ett engagemang för alla kännande medvarelser - oavsett art, hudfärg, kultur eller religion.

    SvaraRadera
  3. "nej till rasism": Jag har helt andra partisympatier än SD, men ser ingen anledning att behöva uppge partifärg här.
    Din sista rad skulle jag kunnat skrivit själv: "Djurrätt innebär ett engagemang för alla kännande medvarelser - oavsett art, hudfärg, kultur eller religion".
    Ha en bra dag.

    SvaraRadera
  4. Vad är sanningen i tidigare kommentarer?
    Kan det vara så eländigt att "Jonne" smyger in SD- propaganda lite här och där?
    Detta har både med djurrätt och trovärdighet att göra!
    "Jonne" är en flitig kommentator här och smög han in SD:s "djurskydd" med avsikt att locka till deras politik, så känns det oerhört svårt att ta "Jonne" på allvar i fortsättningen.
    Detta resonemang kanske är lite "utanför banan" men har "nej till rasism" rätt att Jonne är en smygrasist, som skriver SD- vänliga kommentarer lite överallt, så glömmer vi honom och allt han skriver.
    Att vara rasist och för djurs rättigheter är en helt omöjlig kombination.

    SvaraRadera
  5. Vegankorv: Ibland blir det lite ”god dag yxskaft” när personer för dialog över Internet, och ingenting kan vara mer fel än vad som påstods tidigare. Jag är Miljöpartist. Vilket parti röstar du på?

    SvaraRadera
  6. ...Ska säga också att även om jag själv känner till vad som är sant och falskt i fråga om ”påhoppet” i inlägg nr 2 på den här tråden så känner jag som sagt tidigare ingen anledning att förklara. Jag väntar nämligen själv med spänning på att signaturen ”nej till rasism” ska utveckla sitt inlägg med mer detaljer om mina Internetvanor, som han eller hon tydligen har stenkoll på. Vore faktiskt mycket intressant. Jag är även villig att uppge min emailadress till vederbörande utifall personen vill kontakta mig för diskussion. Tills dess får läsarna tycka och spekulera bäst de vill. Om inte annat så kan det ju bli en diskussion om huruvida politik och djuretik hör ihop, och i så fall vilken politik.

    SvaraRadera
  7. Djuretik och djurs rättigheter är en både moralisk fråga för var och en och en politisk fråga.
    Vilket parti som bäst ser till djurs intressen kan vi fundera på, men det är då inte SD och tar du "Jonne" totalt avstånd från SD så är uppenbarligen påhoppet på dig gripit ur luften.

    SvaraRadera
  8. Vegankorv igen: Jag tycker att diskussioner om djuretik ska tåla att diskuteras från alla tänkbara vinklar. Högt i tak. Att man tittar på hur dessa frågor tas upp av meningsmotståndare gör inte att man själv blir rasist (i det här fallet). Det handlar om omvärldsspaning. Oavsett från vilket håll man tittar på djuretik så måste man lita på att det man själv förespråkar står sig. Jag har engagerat mig mot rasism i andra sammanhang, så det här är bara absurt. Att bekräfta för dig att jag tar avstånd från SD känns därför inte speciellt svårt, även om jag som sagt tidigare känner att jag inte skulle behöva göra det. För personen under namnet ”nej till rasism” vore det den enklaste saken i världen att hänvisa till de inlägg som han/hon anser att jag skrivit på andra ställen. Om de finns där så borde det ju gå att kopiera, länka till eller återge på något sätt.

    SvaraRadera
  9. nej till rasism, ja till att be om ursäkt27 augusti 2009 kl. 17:42

    Googla "jonne sverigedemokraterna" och liknande så kommer många suspekta träffar. Så det finns helt klart en rasist som kör med pseudonymen jonne. Jag har aldrig sett någon annan kalla sig så och reagerade (för) snabbt när jag såg en postning om SD här. Det är tyvärr vanligt att rasisttroll smyger in rasistkommentarer och -länkar som "oskydliga frågor" och första posten verkade passa den mallen. När jag nu kollat annat du kommenterat på bloggen här så tar jag tillbaka påhoppet. Största möjliga ursäkt till dig jonne (nr 2) att jag misstog mig! Hoppas du av sammanhanget åtminstone kan förstå varför jag skrev som jag skrev.

    SvaraRadera
  10. Det känns bra att detta är uppklarat!
    Hoppas att du inte har tagit illa upp Jonne!
    Bra att "nej till rasism" skrev en så bra och tydlig förklaring.
    Med hälsning för djuren.

    SvaraRadera
  11. Tack "nej till rasism" och "vegankorv"! Ja jag tyckte det hela var lite märkligt. Kanske får klura på en mer unik pseudonym då :-) Jag är dock ganska tålig för när debatter hettar till, vilket det ofta gör när man skriver snabba inlägg i heta ämnen. Det är sunt att debatter får "bränna till" emellanåt.

    Jag uppskattar era båda kommentarer! Tack!

    SvaraRadera
  12. Hej på er, jag jobbar på en djurpark och har nu bestämt mig för att anmäla dem för djurplågeri, men hur ska man gå till väga då ? Alltså de bryter mot så många stiftelser o lagar att man tappar räkningen, snälla hjälp !

    SvaraRadera
  13. Hej Ryding!

    Om man misstänker eller bevittnar att djur utsätts för brott så ska man i brådskande fall kontakta polisen. Om det rör sig om misstänkt vanvård och där inte samma akuta situation föreligger ska man anmäla det till djurskyddshandläggaren på länsstyrelsen.

    Lycka till med din anmälan, och håll oss gärna uppdaterad med information om hur det går.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.